FinexAkcieFirma, která svým růstem strčí do kapsy Google i Metu, a vy ji neznáte!
Firma, která svým růstem strčí do kapsy Google i Metu, a vy ji neznáte!
Zapomeňte na Alibabu a JD.com! Pinduoduo sází na úplně jiný přístup a výsledky jsou ohromující. Objevte, proč tato firma roste rychleji než kdokoliv jiný.
Jeden z nejdynamičtějších růstových příběhů v celé historii se odehrál v čínském e-commerce.
Pinduoduo během pěti let poskočilo z tržního podílu 1 % na téměř 20 %, přitom Alibaba i JD.com za stejné období stagnují.
V první polovině roku 2023 například rostly tržby PDD o 63 %, Alibaba o 8 % a JD.com jen o 4,7 %. Na trhu, který se zdál být nasycený, to působí jako zjevení.
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 75 % účtů retailových investorů peníze.
Firma má dost odlišnou strategii s důrazem na extrémní kapitálovou efektivitu a částečně také cílí na jiný segment. Míří mimo tradiční města a buduje si loajalitu v místech, kde se konkurence neprosazuje.
Akcie Pinduoduo byly poslední roky jako na houpačce. Sice tržby pořád rychle rostly, ale marže zažívaly prudké výkyvy, což zahýbalo i cenou akcie.
Investoři v jednu chvíli ztrácely důvěru ve specifický obchodní model, v jiný moment zase oceňovali firmu jako prudce rostoucího inovátora a narušitele zaběhlých pravidel.
Ziskovost, která se vymyká
PDD dlouho vypadalo jako obyčejná aplikace pro nákupy velmi laciného zboží. Podobné firmy většinou nemají vysoké marže, nicméně toto je jen špička ledovce.
Dnes má PDD vyšší ziskovost než téměř všichni konkurenti. Provozní marže klíčového segmentu dosahuje neuvěřitelných 40 % i více.
Pro srovnání, Alibaba drží provozní marži kolem 15 % a JD.com kolem 2,5 %. Pinduoduo je evidentně o několik tříd jinde.
Celkové provozní náklady klesly z 70 % tržeb na 40 % během posledních let, což je opět nevídaný počin. Dosáhnout takové efektivity a provozní páky, je vskutku nevídané.
Firma efektivně využívá škálování a data, která získává od uživatelů.
Jiná logika nákupního chování
Tradiční e-commerce funguje přes vyhledávání. Zákazník ví, co chce a to si jde najít.
PDD přináší specifický nákupní zážitek. Uživatelé tam často chodí jen tak se brouzdat produkty a nakonec si koupí něco, co jim propracované algoritmy PDD doporučily.
Info
Můžete si to představit jako Tik-Tok, či Instagram reels na nakupovaní, respektive místo search-commerce jde o tvz. discovery-commerce.
Právě tento faktor mění frekvenci nákupů a udržení pozornosti zákazníků na platformě. Algoritmy de facto vytvářejí uživatelům pocit zábavy z drobného nakupování.
Uživatel na PDD nakoupí průměrně 115krát ročně, oproti tomu na Alibabě pouze 52krát a na JD.com jen 14krát. Tento rozdíl netvoří jen cena produktů, ale také uživatelské chování, na jehož ovlivňování se PDD specializuje.
Přímé propojení výrobce a zákazníka
PDD pracuje v modelu C2M (consumer to manufacturer), respektive výrobci získají přímý přístup ke koncovému zákazníkovi. Takovéto zeštíhlení dodavatelského řetězce nejvíce zlevní právě zboží nejnižších cenových kategorií.
Unikátní obchodní model je důvod, proč už i tak velmi levné zboží se může na Pinduoduo prodávat ještě za výrazně nižší ceny.
PDD shromažďuje data o poptávce, testuje ceny a varianty a výrobce může rychle iterovat produkt, design i nabídku. Pinduoduo tedy dosáhlo maximální efektivity a úspory nákladů v celém řetězci od výrobců k zákazníkům.
Díky tomu jsou ceny nízké, marže vysoké a nabídka neustále optimalizovaná. Strategie ostatních obchodů nejsou zdaleka tak optimalizované, a tudíž ani zdaleka tak nákladově efektivní.
Srovnání se Shein? PDD jde ještě dál
PDD je často porovnávané se společností Shein, která tak trochu rozbourala módní retail svými levnými kousky oblečení. PDD ale staví něco širšího.
TIP
Temu, respektive globální aplikace od Pinduoduo, má širší nabídku, rychlejší adopci a silnější napojení na datové struktury a výrobní partnery.
Zatímco Shein potřeboval roky, aby prorazil v USA, Temu to zvládlo za měsíce. Mezinárodní expanze může být dalším fenomenálním úspěchem PDD, alespoň pro jeho majitele a akcionáře.
Pro západní značky, je to ale zásadní hrozba, možná i proto se nad rychlou expanzí Temu začínají stahovat mračna v podobě cel a dalších obranných opatření proti jeho strategii nízkých cen.
Zdroj: https://www.thespl.it/
Graf srovnávající dosažené tržby známých firem podle let od založení
Rychlost růstu tržeb PDD od založení je opravdu zarážející, zdaleka se jí nepřibližují ani američtí tech giganti.
Temu: Americká a evropská expanze
PDD spustilo Temu v červenci 2022 a do roku už mělo větší denní objemy než Shein. Průměrná objednávka navíc během té doby vyskočila z 20 USD na více než 40 USD.
Ztráta na objednávku se rychle zmenšila a firma cílila na ziskovost Temu do konce roku 2025. Jenže celní politika Donalda Trumpa by tyto snahy mohla zásadně nerušit, více později v článku.
Temu sice raketově roste, ale pořád generuje ztráty, které táhnou dolů ziskovost celé skupiny.
Pokud mezinárodní segment kolem Temu uspěje, může to výrazně zvýšit hodnotou celé skupiny. Když ne, konec Temu by zvýšil zisk celé skupiny, což by ve výsledku nemuselo být úplně negativní.
Zdroj: https://backlinko.com/temu-stats
Graf počtu stažení Temu první 2 roky od spuštění
Kromě Temu má PDD i další zajímavé divize s velkým potenciálem.
Segment potravin jako další motor
Duoduo Grocery (DDG) je vedlejší, ale rostoucí pilíř. Cílí především na venkovské oblasti a menší města (malá města v čínském pohledu jsou i naše krajská města).
V těchto lokalitách klasický e-commerce nefunguje moc dobře. PDD přichází s kapitálově nenáročným modelem, kde si zákazník zboží sám vyzvedne.
Poznámka
Takto se firma zbaví konečné logistiky, která díky menší hustotě zákazníků byla ztrátová, když v těchto oblastech zkoušeli působit další hráči.
Pinduoduo tedy přišlo s modelem, který dokáže fungovat i tam, kde ostatní selhávali.
DDG už dnes generuje pozitivní zisk a má prostor se dál škálovat.
Efektivita, která nemá v sektoru obdoby
PDD má 13 000 zaměstnanců, naopak JD.com přes 450 000, a proto generuje násobně vyšší marže. Toto je další důkaz zmíněné extremní efektivity PDD.
Tržby na zaměstnance jsou 10 milionů RMB, pro srovnaná JD.com má 2,3 milionu.
Je logické, že pokud firma dokáže generovat takto vysoké výnosy na zaměstnance, dosahuje vyšší ziskovosti než konkurenti. Přehled nejdůležitějších metrik porovnaný s konkurenty najdete v následující tabulce.
Metrika
Pinduoduo (PDD)
JD.com
Alibaba
Provozní marže (2024)
33,7 %
3,5 %
12,0 %
Růst tržeb (2022–2025)
27 %
6,7 %
5,3 %
Tržby na zaměstnance (CNY)
10 mil. CNY
2,3 mil. CNY
4,5 mil. CNY
Počet zaměstnanců (2024)
13 000+
450 000+
200 000+
Objednávky na zákazníka/rok
115
14
52
Navíc tento byznys model dokáže růst, aniž by firma musela vynakládat velké kapitálové investice do skladů a infrastruktury. Objednávky chodí přímo mezi výrobci a zákazníky.
To jsou všechno důvody, proč jsou provozní marže PDD takto vysoké.
Varování
Je ovšem otázkou, kam ještě v budoucnu můžou marže vzrůst. Při takovýchto úrovních již zde moc prostoru není.
Ve výsledku by tato silná stránka mohla být i riziko, protože konkurence se jistě bude snažit tento úspěch alespoň napodobit.
Aktuální vývoj: Dopad amerických cel
Na konci května 2025 PDD Holdings oznámilo výsledky za první čtvrtletí, které výrazně zaostaly za očekáváním.
Čistý zisk klesl o 47 % na 14,74 miliardy juanů (přibližně 2 miliardy USD), což je největší pokles za poslední tři roky. Tržby sice vzrostly o 10 % na 95,67 miliardy juanů, ale nedosáhly očekávaných 103,06 miliardy juanů.
Akcie společnosti reagovaly poklesem o více než 15 %, což odráží obavy investorů z dopadu nových amerických cel na levné importy z Číny.
Zrušení výjimky de minimis, která umožňovala bezcelní dovoz zásilek do 800 USD, vedlo k výraznému zvýšení nákladů pro Temu.
Evidentně cla dost hatí plány úspěchu na expanzi PDD, respektive úspěch Temu.
Společnost byla v podstatě donucena reagovat zvýšením cen a přesunem části logistiky do USA, což však vedlo k poklesu prodejů a ztrátě cenové výhody.
Analytici očekávají, že tyto změny budou mít dlouhodobý dopad na ziskovost, minimálně pro divizi Temu, pro kterou bude výrazně těžší dostat se do černých čísel.
TIP
Pozitivní ale je, že toto byl jeden z nejhorších šoků, co mohl přijít a aktuálně by už měl být zaceněný. Jak již bylo zmíněno, pokud by nyní PDD Temu uzavřelo, ziskovost by se naopak výrazně zvýšila.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Analytik na volné noze a investor. Vždycky se zajímal o široké spektrum oborů. Baví ho získávat nové znalosti, snaží se pochopit a analyzovat fungování světa kolem něj, což ho zavedlo na střední škole až do světa investování.
Věnuje se analyzovaní společností z různých odvětví z celého světa, které mají zajímavý příběh a jsou často opomíjeny.
Rád čte různé knihy a články o investování, geopolitice či historii a snaží se v nich najít inspiraci pro svoje investiční teze. Největším vzorem mu je Peter Lynch, se kterým sdílí myšlenku, že nejdůležitější pro investovaní nejsou geniální znalosti matematiky, nýbrž selský rozum, logika, psychika a trpělivost.
Kromě studia ekonomie a financí se ještě stará o akciové portfolio v menší rodinné firmě.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.