FinexAnalýzyDva úplně jiné světy, jedna zbraň: Umožní AI těmto akciím explodovat?
Dva úplně jiné světy, jedna zbraň: Umožní AI těmto akciím explodovat?
Roblox a Lemonade: Firmy, které díky AI vytvářejí nové standardy v herním i pojišťovacím světě, a které silně rostou. Jaké faktory stojí za jejich úspěchem a jaké jsou vyhlídky?
Obě společnosti sice působí v odlišných odvětvích, ale využívají AI ke změně tradičních trhů a generování růstu.
Roblox: Král metaverza a her
Roblox je přední firmou v oblasti her, která vytvořila celý herní ekosystém. Ten umožňuje uživatelům vytvářet hry a tyto hry pak sdílet a hrát s jinými uživateli. V tomto systému hráči platí virtuální měnou Robux.
Abychom si to ujasnili, Roblox není jedna klasická hra, ale spíše platforma, v rámci které jsou tisíce miniher a zážitků. Uživatelé zde mohou vydělávat vytvářením obsahu.
Generativní umělá inteligence pomáhá uživatelům vytvářet kód, 3D modely a další prvky pro vytváření her.
Zdroj příjmů Robloxu jsou poplatky za provoz platformy a provize z her, které uživatelé platformy vytvoří a hrají.
Kromě toho Roblox vydělává na předplatném a na reklamách a sponzorovaném obsahu.
Úspěch společnosti se projevuje i ve vývoji ceny akcií, které za rok 2025 přidaly téměř 120 %.
Výsledky ukazují, že tento model je velice úspěšný a tržby firmě kontinuálně rostou. V Q2 2025 tržby meziročně rostly o 20,9 % a dosáhly 1,08 miliardy USD.
Zdroj: www.tikr.com
Tržby a hrubá marže Roblox
Výsledky potvrzuje 41% meziroční nárůst uživatelů, přičemž denně aktivních uživatelů ve 2. čtvrtletí 2025 bylo 111,8 milionu.
Tento nárůst uživatelů se shoduje s 51% nárůstem rezervací, což podtrhuje úspěch platformy při získávání platících uživatelů.
Rizikem pro akcionáře je to, že firma je zatím ztrátová.
Za celý rok 2024 vytvořila ztrátu 935 milionu USD. Ztráta vznikla i v posledním reportovaném čtvrtletí, která činila 278 milionu USD.
Aby se firma dostala do zisku, musí se snažit dále zvýšit počet uživatelů. K tomu má ambiciózní cíl: S 1 miliardou aktivních uživatelů chce společnost dosáhnout významného podílu z celkových 3,3 miliardy celosvětových hráčů.
Roblox samozřejmě není na trhu sám, ale působí v extrémně konkurenčním prostředí. Mezi hlavní konkurenty patří společnosti jako Epic Games (se hrou Fortnite) nebo platformy jako KoGaMa atd.
Roblox proto musí neustále inovovat, aby se mu cíle podařilo splnit.
Lemonade: Revoluce v pojišťovnictví s umělou inteligencí
Lemonade přináší revoluci v pojišťovnictví, jejímž jádrem je umělá inteligence. U této pojišťovny vše probíhá digitální formou přes mobilní aplikaci a chatboty. Díky tomu je vše rychlejší a pojišťovna má nižší náklady.
Tato strategie umožňuje zlepšení zákaznické zkušenosti, od nákupu pojistky až po zpracování pojistné události.
Lemonade dosáhla 1 milionu zákazníků rychleji než její konkurenti a nyní se může pochlubit celkem 2,7 miliony zákazníků.
Obchodní model je založen na tom, že z vybraného pojistného si Lemonade vezme fixní poplatek 20-25 %, což jde na provoz a zisk společnosti. Zbytek jde do fondu, ze kterého se vyplácí škody.
Růst společnosti ukazuje i následující graf, kde je vývoj tržeb – většina této částky je vybrané pojistné (modrá) – a provozní zisk (černá).
Zdroj: www.tikr.com
Tržby a provozní zisk Lemonade
Tato fintech společnost vykazuje 34,5% meziroční nárůst celkových tržeb v Q2 2025 a růstová trajektorie je příslibem do budoucnosti.
Lemonade je sice zatím ve ztrátě, ale cestu k ziskovosti dláždí i zlepšení ukazatele hrubého škodního poměru (loss ratio, což je podíl vyplacených škod vůči přijatému pojistnému). Tento ukazatel se zlepšil z 88 % na 70 % (loss ratio je tím lepší, čím je nižší).
Lemonade sice roste rychle, ale její konkurence je obrovská. Mezi její hlavní konkurenty patří zavedení pojišťovací giganti s tradičním pojišťovacím modelem jako je Progressive neboGeico (vlastněná Berkshire Hathaway).
Tito obři mají obrovské finanční zdroje, dlouhou historii a rozsáhlou klientskou základnu, což jim dává značnou výhodu.
Možná i to je důvodem, proč akcie této firmy jsou zatím více než 70 % pod svým 5letým vrcholem.
Pro některé investory může být Lemonade příliš rizikovou sázkou i díky tomu, že je dosud ve ztrátě.
Pokud se ale firmě podaří potvrdit, že AI může lépe a rychleji vyřizovat pojistné události, a zároveň si udrží tempo růstu, může se stát důležitým hráčem v segmentu AI-driven pojišťovnictví.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.