IPhony, notebooky nebo sluchátka. Věci, které dnes bereme jako samozřejmost, se mohou brzy citelně prodražit. Důvodem je vlna celních opatření prezidenta Donalda Trumpa, která míří na dovoz z Číny.
A protože většina technologických firem – včetně Applu – má výrobu právě tam, mohou ceny elektroniky během několika týdnů nebo měsíců dramaticky vzrůst.
Společnost by přitom mohla být jednou z nejhůře postižených. Její iPhony se z 90 % vyrábějí v Číně a podle některých odhadů by jejich cena mohla kvůli clům vyskočit až o stovky dolarů (tisíce korun).
Co to bude znamenat pro spotřebitele?
Obchodní válka
Oznámení o clech přichází uprostřed eskalace napětí v probíhající obchodní válce mezi Spojenými státy a Čínou.
Trumpova administrativa sice pozastavila reciproční cla vůči všem zemím na 90 dní, Čína však zůstala výjimkou.
Apple a další technologičtí giganti se tak kvůli tomuto rozhodnutí musí snažit řídit své zásoby a připravit si strategii do budoucna.
Současné zásoby společnosti v USA jsou klíčové pro určení, kdy se toto zvýšení cen dotkne spotřebitelů. Odhady se liší, někteří analytici ale naznačují, že Apple má zásoby pouze na tři týdny. (Jiní se domnívají, že by mohly vydržet až tři měsíce.)
V souvislosti s těmito problémy se prezident Trump zmínil o možnosti přesunout výrobu iPhonů do USA. Analytici a odborníci z odvětví to však považují za nepravděpodobné.
Náklady na výrobu v USA jsou kvůli nákladům na pracovní sílu výrazně vyšší a podle odhadů by iPhone vyrobený v USA mohl stát až 3 500 USD.
Dodavatelský řetězec Applu je navíc úzce spjat s asijskými zeměmi, zejména s Čínou. Úplný přechod na výrobu v USA by byl logisticky velmi náročný (spíše nemožný).
V posledních letech společnost diverzifikovala svůj dodavatelský řetězec a přesunula část výroby do Indie a Vietnamu, aby tím snížila svou závislost na Číně. Zprávy také naznačují, že stále více iPhonů směřujících do USA nyní pochází z Indie.
Hlavní komponenty iPhonu však stále pocházejí převážně z Číny, což se podle odborníků z průmyslu v nejbližší době nezmění.
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Student Vysoké školy ekonomické v Praze, který se již na střední škole začal aktivně zajímat o finanční trhy. Právě tehdy poprvé zakoupil Bitcoin a objevil tak vášeň pro kryptoměny a alternativní investice.
Na Finexu publikuje denní zprávy a komentáře k aktuálnímu dění na trhu.
„Kupujte jen to, co byste s radostí drželi, i kdyby se trh na deset let zastavil.“ – Warren Buffett
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.