Roblox Corporation, klíčový hráč v odvětví metaverzních her, je předmětem diskusí již od svého veřejného debutu (IPO) před čtyřmi lety.
Firma zpočátku zaujala trh svou inovativní platformou a akcie po vstupu na burzu v roce 2021 silně posilovaly. Z nabídkové ceny 64 USD se cena akcií velice rychle dostala až na 141 USD.
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 75 % účtů retailových investorů peníze.
Později však ceny začaly padat a v současnosti se obchodují za přibližně 60 USD. Tato volatilita vede k otázce: Je Roblox slibnou investicí, nebo jen riskantním hazardem?
Co dělá Roblox?
Platforma Roblox umožňuje uživatelům vytvářet hry pomocí jednoduchého systému založeného na blocích. Tento systém nevyžaduje žádné předchozí znalosti programování, což je hlavní výhoda.
Ekosystém Robloxu je řízený tvůrci, podobně jako u YouTube, což zajišťuje stálý příliv nového obsahu a uživatelů.
Obrovskou popularitu si platforma získala během pandemie COVID-19. Možnost tvůrců zpeněžit hry pomocí Robuxů přilákala hráče ve věku mezi 9-12 lety.
Když však nárůst způsobený pandemií v roce 2022 zeslábl, zaznamenal Roblox zpomalení klíčových ukazatelů růstu, včetně rezervací a denně aktivních uživatelů (DAU).
Navzdory těmto problémům se Robloxu podařilo expandovat na mezinárodní trhy, přičemž se firma i snažila přilákat starší uživatele.
Přestože tyto iniciativy oživily růst, průměrný počet rezervací na DAU (ABPDAU) relativně stagnoval. Platforma Roblox měla na konci čtvrtého čtvrtletí loňského roku 85,3 milionu denně aktivních uživatelů.
I když má firma určité problémy, tržby Robloxu stále rostou dvouciferným tempem. V roce 2024 dosáhly 3,6 miliardy USD, což bylo o 28 % více než v předchozím období.
Zdroj: www.tradingview.com
Tržby a provozní zisk Roblox
Roblox předpokládá, že v roce 2025 vzrostou jeho tržby o 19-21 % a dosáhnou 5,2-5,3 miliardy USD. Podle analytiků bude v letech 2024-2027 složená roční míra růstu (CAGR) činit 19 %.
Negativní zprávou ale je, že Roblox je zatím ztrátovou společností. Čistá ztráta za rok 2024 činila 935 milionu USD.
Pohled analytika XTB, Tomáše Cverny
Akcie společnosti Roblox se v letošním roce vezou na negativní vlně spolu s dalšími technologickými akciemi.
Cena akcií se aktuálně přiblížila úrovním z dubna loňského roku a valuační násobek klesl k 30násobku EV/EBITDA. Akcie společnosti jsou tak ohodnoceny podobně jako na podzim loňského roku.
Roblox se aktuálně vydává cestou větší adaptace AI, když tvůrcům umožňuje využití této technologie pro tvorbu 3D objektů.
Open source platforma navíc umožňuje využít AI při text-to-speech aplikacích, tedy tvorbě zvuků u NPC, což posouvá herní zážitek. Tyto vychytávky by mohly přilákat větší množství denně aktivních uživatelů a zvýšit zapojení uživatelů.
Příležitosti a výzvy
Roblox je atraktivní volbou pro inzerenty, protože nabízí přístup k milionům mladších spotřebitelů. Toto je pro Roblox velkou příležitostí. Koneckonců v metaverzu Robloxu se již prosadily velké značky jako Nike a Amazon.
Jsou zde ale i rizika. Společnosti vznikají značné náklady na poplatky za výměnu vývojářů, které v roce 2024 činily 923 milionů USD.
Kromě toho náklady na infrastrukturu, důvěru a bezpečnost vzrostly na 915 milionů USD, což odráží snahu o zabezpečení mladší uživatelské základny. Růst tržeb však zatím není takový, aby tyto vysoké náklady převážil.
Velké problémy se objevují také v oblasti regulace. Americká Komise pro cenné papíry (SEC) zahájila vyšetřování Robloxu, což zvyšuje nejistotu ohledně budoucnosti. Pochybnosti jsou ohledně nedostatečné ochrany dětí.
Důležitý signál vyslali také insideři, tedy zasvěcené osoby. Za poslední rok prodali insideři osmkrát více akcií, než kolik jich nakoupili. To naznačuje potenciální obavy o vyhlídky společnosti a je to spíše medvědí signál.
Staňte se součástí naší investiční rodiny na Discordu
Naše komunita je místem, kde se setkávají nováčci i vášniví obchodníci a zkušení investoři. Sdílejte své obchodní tipy, strategie a bavte se o aktuálních událostech na trzích. Každý den je novou příležitostí a každý člen naší komunity může přinést jedinečný pohled na svět financí.
Připojte se k nám a objevte sílu kolektivní moudrosti, která vám pomůže dosáhnout vašich investičních cílů. S námi není obchodování jen o číslech, ale o společenství, které vám dává klíč k úspěchu!
Vladimír vystudoval ekonomiku a management na VUT – Podnikatelské fakultě v Brně. Je držitelem mezinárodního účetního certifikátu ACCA, což mu dává solidní předpoklady pro analýzy účetních výkazů firem. Zkušenosti s oceňováním firem a auditem velkých mezinárodních společností kotovaných na burze získal u PricewaterhouseCoopers. Později působil v bankovnictví na pozicích ředitele controllingu a interního auditu.
V roce 2017 zahájil svoji novou kariéru soukromého analytika a copywritera se zaměřením na finanční trhy, investice, trading a různá podvodná schémata. Kromě psaní článků a e-booků o financích se Vladimír věnuje výuce angličtiny. Je aktivní na platformě X, kde jej můžete sledovat pod profilem KMFTraders.
Motto: “Na každém kroku záleží. Keep moving forward.”
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.