Dnešní článek se zaměřuje na jeden velmi důležitý důsledek současné vysoké inflace v České republice. A tím je pokles spotřeby Čechů a zároveň pokles tržeb v maloobchodě. Za co nejsme ochotni utrácet a jaké další důsledky vyplývají? Pojďme se podívat na aktuální data o tržbách v maloobchodě za květen 2022, které zveřejnil Český statistický úřad.
Kvůli prudkému zdražování roste zájem o akční nabídky a nejlevnější varianty produktů
Hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček říká, že lidé začínají propadat špatné náladě, což se projevuje poklesem tržeb obchodníků. Kvůli prudkému zdražování roste zájem o akční nabídky a nejlevnější varianty produktů. Navíc se zvyšuje počet lidí, kteří si před výplatou nemohou koupit vůbec nic.
Vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová připomíná, že meziroční srovnání ovlivnila i vyšší srovnávací základna, kdy vloni v květnu po uvolnění pandemických opatření tržby některých sortimentů nepotravinářského zboží výrazně rostly.
Pokles tržeb ve všech typech prodejen
Gotvaldová uvádí, že pátý měsíc v řadě klesly tržby internetovým obchodům. Snížily se zhruba o 10 %. Avšak oproti předpandemickému roku 2019 byly o více než třetinu vyšší. Epidemie koronaviru vypukla v Česku v březnu 2020. Protiepidemická opatření poté několikrát omezila prodej v kamenných obchodech, což přimělo zákazníky nakupovat více prostřednictvím internetu.
Výrazný propad tržeb byl zaznamenán v obchodech s oděvy a obuví. Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví klesly letos v květnu meziročně o 15,3 %. Tento typ prodejen v České republice zdražoval výrazně více než ve zbytku Evropské unie.
Obchody se sportovními potřebami utržily o 14,8 % méně, prodejny elektroniky měly tržby téměř o desetinu nižší a obchody s výrobky pro domácnost si pohoršily o 9 %.
Nespecializované prodejny s převahou potravin vykázaly tržby nižší o 6,4 %, specializované prodejny potravin utržily o 3,2 % méně.
Závěr
Hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler na uvádí, že: “Zpomalení dynamiky tržeb je patrné poměrně plošně napříč sortimentem zboží, což potvrzuje, že ochota utrácet ze strany domácností se snižuje.” To koneckonců odpovídá i velmi negativnímu sentimentu domácností, který se nachází na nejslabších úrovních v historii sledování dat od roku 1998.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.