FinexAkcieTesla v brutálním úpadku. Který konkurent ji válcuje?
Tesla v brutálním úpadku. Který konkurent ji válcuje?
Tesla byla dlouho na vrcholu elektromobilního trhu, ale poslední vývoj ukazuje, že její dominantní pozice slábne. Kdo neustále získává podíl na trhu a snižuje náskok Tesly díky cenové dostupnosti a široké nabídce EV?
Tesla měla v závodě o elektromobily skvělý start, ale pokud nás bajka O zajíci a želvě něco naučila, pak to, že vás rychlost dostane jen do určitého bodu. Důležitá je také disciplína a General Motors dokázal, že má vše, co je třeba k tomu, aby mohl konkurovat.
Akcie automobilky po oznámení hospodářských výsledků klesly o více než 8 % poté, co společnost oznámila, že její zisky byly zasaženy clem ve výši 1,1 miliardy dolarů – Tesla nesplnila očekávání v oblasti zisku ani tržeb.
Vývoj ceny akcií Tesla a General Motors za posledních 12 měsíců
Na špici odvětví elektromobilů zatím stále vede Tesla. GM však tiše snižuje náskok. Ve druhém čtvrtletí roku 2025 ovládala Tesla 46 % amerického trhu s elektromobily. To je ale výrazný pokles ze 77 % před třemi lety.
Naopak podíl GM vzrostl z 0,3 % na 14,9 %, což je trojnásobek podílu jeho dalšího nejbližšího konkurenta, společnosti Ford. General Motors pomáhají získat pozice dva faktory – cenová dostupnost a značka:
GM konečně přišla na řešení jednoho z hlavních problémů, které trápí odvětví elektromobilů: dosažení ziskovosti z každého prodaného elektromobilu.
Generální ředitelka GM Mary Barra zdůrazňuje, že “zisková výroba elektromobilů” je jejich hlavním cílem.
Equinox EV, který je po modelech Tesla Model 3 a Y, třetím nejprodávanějším elektromobilem v USA, se stal díky své cenové dostupnosti oblíbeným modelem u spotřebitelů.
Jeho cena začíná na 33 600 USD bez vládních pobídek a je téměř o třetinu levnější než průměrná cena prodávaného automobilu v USA.
Tesla prohrává závod
Zatímco GM více než zdvojnásobila prodej elektromobilů, dynamika Tesly vykazuje známky výrazné slabosti. Nejenže prodej Tesly v druhém čtvrtletí 2025 poklesl o 14 %, ale její model Cybertruck byl překonán prodejem modelu Hummer EV od GM.
Muskova politická kampaň odlákala zákazníky k jiným značkám.
Brad Franz, ředitel globálního marketingu Cadillacu, zaznamenal prudký nárůst počtu lidí, kteří vyměnili Teslu za Cadillac.
Odvětví elektromobilů navíc čeká tvrdý úder, protože Bidenova daňová úleva ve výši 7 500 dolarů končí 30. září 2025.
Info
Téměř před rokem společnost BloombergNEF předpovídala, že do roku 2030 budou elektromobily tvořit 48 % amerického trhu. Od té doby tuto prognózu revidovala na 27 %.
A přestože GM konečně našlo cestu k udržitelné budoucnosti elektromobilů, investoři se již přesunuli k další velké zkratce – AV (autonomní vozidla).
Poslouchejte naše podcasty, ať vám nic neunikne!
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Publicista a aktivní investor s více než desetiletou praxí preferující strategii hodnotového investování.
O investování a finanční trhy se začal zajímat v roce 2013, kdy si prošel náročnou zkušeností jako aktivní denní obchodník. Tato negativní zkušenost vedla k hlubšímu studiu, které mu v následujících letech umožnilo dlouhodobě a úspěšně investovat.
Ve své strategii kombinuje pasivní a aktivní přístup s důrazem na akciové trhy. Inspiraci čerpá z metod Warrena Buffetta a Benjamina Grahama, stejně jako od českého investora Daniela Gladiše. Svým čtenářům předává nabyté vědomosti prostřednictvím článků zaměřených na investiční strategie, psychologii obchodování a analýzy jednotlivých akcií
„Největším nepřítelem investora jsou jeho vlastní emoce.“ – Benjamin Graham
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.