Vánoce jsou obecně plné optimismu a očekávání, což se nevyhýbá ani akciovým trhům. Každoročně se tak v tomto období objevuje jeden z fenoménů, který je často označován jako Santa Claus Rally. V návaznosti na něj je tak možné na akciových trzích zaznamenat značný růst cen akcií.
Stojí za tímto fenoménem reálné vysvětlení, nebo má Santa Claus pod palcem i akciové trhy?
Co je to Santa Claus Rally?
Jako Santa Claus Rally je označováno období zahrnující 5 posledních dní v prosinci a 2 první dny v lednu, během kterých je často možné zaznamenat značný růst cen akcií. Poprvé se tímto fenoménem zabýval Yale Hirsch ve svém Stock Trader’s Almac z roku 1972.
Během svého několikaletého pozorování zjistil, že již od roku 1969 se tento jev objevil ve 34 ze 45 období. Ve výsledku se ve většině případů v tomto 7denním období zvýšila návratnost na 1,4 %.
Jako jeden z prvních tak statisticky potvrdil, že tento jev doopravdy existuje.
Kdo nebo co za tím stojí?
To, že je Santa Claus Rally opravdovým fenoménem potvrzuje i fakt, že se i po tolika letech nedokázali analytici ani odborníci dohodnout, co jej způsobuje. Ve hře je hned několik teorií.
První z nich je předpoklad, že během období Vánoc zachvátí akciové trhy vlna optimismu a štěstí, která vede investory k nákupu akcií za své prosincové prémie.
Druhá teorie tento jev vysvětluje trendem mezi velkými institucionálními investory, kteří se během svátků stahují z trhů a nechávají prostor především retailovým investorům. Ti hýří větším optimismem.
Většina odborníku se však přiklání k teorii, že investoři hojně nakupují akcie s očekáváním růstu jejich cen v měsíci lednu, což je také často označováno jako January effect. I přesto ale stále není jasné, co přesně tento jev způsobuje. Je na každém z nás, ke které z teorií se přikloní.
Jako January effect je často označován jev, kdy ceny akcií zaznamenávají mnohem vyšší růst než v ostatních měsících. Podle některých analýz tento růst v lednu dosahuje přibližně 1,8 %, přičemž v následujících měsících představuje pouze 0,7 %.
Vše má být způsobeno prodejem akcií před koncem roku (ve snaze optimalizovat daňovou povinnost), následovaným lednovým nákupem.
Vyplatí se tyto teorie zahrnout do investiční strategie?
V současnosti není pochyb o tom, že Santa Claus Rally je skutečná. Otázkou však zůstává, zda se vyplatí toho využít či naopak. Jako první je nutné si uvědomit, že i tento jev je stejně jako akciové trhy nevyzpytatelný.
To potvrzují i historická data, která dokazují, že se Santa Claus Rally nemusí objevit pokaždé. Od roku 1950 až do roku 2020 rallye bylo možné zaznamenat 55krát z celkových 70 sezón. Podle všeho záleží hned na několika aspektech, které k ní mohou vést. O které z nich se však jedná není stále úplně jasné.
Rallye se během recese chová odlišně, jelikož trhy mohou být mnohem více volatilní. Za běžné situace na trhu se výnosy pohybují okolo 2,17 % a ztráty představují přibližně 1,76 %. Naopak během recese se výnosy pohybují na 4,44 % a ztráty až okolo 2,44 %.
Někteří zkušení investoři nepochybně dokážou vypozorovat opakující se trendy a najít tak způsob, jak je využít ve svůj prospěch. Většina odborníků však investování do akcií v období Vánoc nedoporučuje. Jejich radou je tedy nenechat se zlákat jak Santa Claus Rally, tak ani January efektem a raději se držet své dlouhodobé investiční strategie.
A jak si Santa Claus Rally vysvětlujete vy? Přikláníte se k jedné z teorií, nebo máte svojí vlastní? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.