Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Money management na forexu (3): Řízení obchodů a psychika

Publikováno
Money management na forexu (3): Řízení obchodů a psychika

Money management na forexuV začátcích je každý opatrný, ale s úspěchem přirozeně roste i obchodníkova sebedůvěra. Za první dva, tři úspěšné měsíce si již myslíte, že trh dokonale znáte. I když nyní říkáte, že tohle není váš případ, tak je to skutečně častá příčina velkých ztrát. Podívejte se s námi, na co si dát pozor.

Obchodní strategie

Je to již trochu nuda, čtete to všude, ale je tomu tak, obchodní strategie na trading je alfou a omegou všeho. Ale nyní pozor, nepředstavujte si pod pojmem obchodní strategie raketovou vědu – je to pattern, který na zvoleném instrumentu funguje.

Osobně jsem již viděl i obchodní strategii založenou na fázi měsíce, respektive přímo na úplňku. V jednom z našich předchozích článků zmiňujeme obchodní strategii postavenou na martingale (forex martingale). Je to sice neobvyklé a kontroverzní, ale proč ne. Pokud se jedná o backtestovanou obchodní strategii a pravděpodobnost je na vaší straně, máte obchodní strategii.

Konzervativní obchodníci odstavec výše snad přeskočili, případně si myslí, že jsme se zbláznili. Definicí obchodní strategie je ale pattern, který je z hlediska pravděpodobnosti profitabilní a má jasná pravidla. Chybět by neměla samozřejmě určitá logika systému, případně psychologické vysvětlení.

Zvyšování rizika při obchodování

Pokud vaše obchodní strategie obsahuje dokupování pozic nebo posun stop lossu, je to v pořádku. Problematické jsou případy, kdy máte dva, tři, čtyři měsíce velmi nadprůměrné výsledky a začnete zvyšovat riziko nad rámec obchodní strategie (ať už vysokou vstupní pozicí nebo posouváním či nezadáním stop lossu).

Info

Trading je o pravděpodobnosti. I ta nejlepší obchodní strategie na světě bude mít svá lepší a horší období. Pokud s vaší strategií prožíváte dobré časy a ty už trvají nějakou dobu, tak s každým dalším dnem roste pravděpodobnost, že strategie přinese ztráty.

Ostatně i se ztrátovými obchody jste při testování počítali a nebylo to nic neobvyklého. Pokud má vaše strategie za poslední rok úspěšnost 65 % a nyní za poslední tři měsíce 80 %, tak lze očekávat, že výnosnost značně poklesne, protože i tento rok očekáváme úspěšnost cca 65 %. Jinými slovy nadprůměrné zisky budou do určité míry vykompenzovány několika ztrátovými obchody.

Obvykle ale obchodníci ztratí během úspěšné šňůry zábrany, myslí si, že již forex trh bezpečně znají a zvyšují velikosti pozic a tak i jejich risk (něco jako martingale, ale i po ziskovém obchodě). To vše dělají v období, kdy už za sebou mají několik nadprůměrně dobrých obchodů a pravděpodobnost ztrátového obchodu roste. Jak jsme si ale řekli, zákonitě musí přijít ztrátový obchod, který vzhledem k nastavení mimo obchodní strategii a mimo money management přinese výrazně vyšší ztráty.

Bohužel jednou vyšší ztrátou (pokud nevymaže celý obchodní účet, tedy vklad i nadprůměrné zisky) to často nekončí, trader má stále sebevědomí a vše chce dalším obchodem dohnat. Jenže takhle trh nefunguje, bez strategie a s emocemi, případně přehnaným egem, dopadnete nevalně.

Na závěr si asi říkáte, že VÁM se to přece nemůže stát. Možná se vám to nestane v tak velké míře, ale aspoň z části ano – věřte mi. Patří to mezi zkušenosti a chyby, kterými si projde takřka úplně každý. Tento článek vám snad aspoň pomůže uvědomit si, co se děje a případnou pohromu včas odvrátit nebo aspoň minimalizovat její dopady. Myslete na to, že trading a obchodní strategie je vlastně jen o pravděpodobnosti.

Doporučení forexoví brokeři

Nic nenalezeno!
Líbil se vám tento článek?
4
0

Autor

Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 76-78 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 68 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎