Finex.cz logo
Menu
Finex » Ekonomika » Lodě naplněné LNG čekají ve frontě na moři u evropských břehů - Proč k tomu dochází, když Evropa nutně potřebuje plyn?

Lodě naplněné LNG čekají ve frontě na moři u evropských břehů - Proč k tomu dochází, když Evropa nutně potřebuje plyn?

Lodě naplněné LNG čekají ve frontě na moři u evropských břehů - Proč k tomu dochází, když Evropa nutně potřebuje plyn?
Zdroj: depositphotos.com

Jeden z nejdůležitějších faktorů, které může přispět k poklesu cen energií. Lodě naplněné LNG v dnešních dnech čekají před evropskými břehy zejména, protože současná kapacita terminálů je nedostatečná. V Německu se chystá výstavba dalších terminálů. Jedná se o důležité téma, protože v případě výstavby dalších a dalších terminálů dojde ku zvýšení nabídky plynu a tím dojde k poklesu cen energií na evropském energetickém trhu. Agentura Reuters ve svém novém článku informuje o tomto tématu.

Lodě naplněné LNG čekají na moři ve frontě

Agentura Reuters uvádí, že desítky lodí se zkapalněným zemním plynem (LNG) krouží kolem pobřeží Španělska a dalších evropských zemí a nejsou schopné zajistit si místo pro vykládku komodity. Zařízení, která toto palivo přeměňují zpět na plyn, jsou totiž vytížená. Španělská plynárenská firma Enagás navíc uvedla, že bude možná muset odmítnout vykládku LNG kvůli obsazenosti svých terminálů.

To vyvolává obavy o schopnost Evropy zpracovávat dodávky potřebné k vyrovnání výpadku ruských zdrojů.

Evropa se potýká s omezením dodávek energie, protože Rusko snižuje své dodávky plynu poté, co západní země v reakci na válku na Ukrajině zavedly vůči Moskvě sankce. Evropa proto musela hledat alternativní dodávky, včetně LNG. Příjezd mnoha lodí s tímto superchlazeným palivem ale odhalil, že je v regionu nedostatek kapacit pro přeměnu LNG na plyn.

U španělských břehů a jinde ve středomoří se nachází více než pětatřicet lodí s LNG. Jen u Cádizského zálivu kotví nejméně osm plavidel, uvedli obchodníci, analytici a zdroje z terminálů obeznámené se situací. Podle jednoho z nich Španělsko tento týden nabízí u svých terminálů pouze šest míst pro nákladní lodě. To je pro méně než pětinu plavidel čekajících ve frontě u pobřeží. Nedostatek zařízení pro přeměnu LNG na plyn nebo plynovodů spojujících země, která tato zařízení mají s ostatními evropskými trhy, znamená, že zkapalněný plyn plovoucí na moři nelze využít.

Další faktory způsobující neodbavení lodí

Vedle nedostatečné kapacity terminálů jsou také další faktory způsobující neodbavení lodí. Například to, že evropská ekonomika zpomaluje a tudíž je nižší poptávka po LNG z průmyslu. Dalším faktorem je neobvykle teplé počasí ve Španělsku, které snížilo spotřebu energií.

Alex Froley Analytik firmy ICIS říká, že dalším důvodem vysokého počtu neodbavených lodí je, že s blížící se zimou a rostoucí poptávkou po vytápění se očekává růst cen, takže některé lodě čekají s prodejem svého nákladu za vyšší cenu, která může kompenzovat dodatečné náklady na přepravu vzniklé tím, že stojí na moři.  

Španělsko má šest závodů na LNG a největší kapacitu pro zpětné zplynování v Evropské unii. Ty jsou však nyní podle firmy Enagás přetížené a situace se zřejmě nezlepší přinejmenším do prvního listopadového týdne.

Nedostatečná energetická infrastruktura uvnitř Evropy

Vedle nedostatečné kapacity terminálů u moře má Evropa další problém. Vnitrozemí Evropské unie má nedostatečnou potrubní infrastrukturu a to způsobí, že plyn nelze přepravovat do jiných evropských zemí. Tento týden se mají sejít představitelé Francie, Německa, Španělska a Portugalska, aby se pokusili dojednat dohodu o plynovodu MidCat, který by přepravoval plyn a v budoucnu i vodík ze Španělska do střední Evropy, a mohl by tak pomoci snížit závislost na ruském plynu.

Pokud se situace s vykládkou brzy nevyřeší, může se stát, že tyto lodě začnou hledat pro vykládku jiné přístavy mimo Evropu.

Čína oznámila, že zastavila prodej LNG zahraničním odběratelům, aby si zajistila dostatečné vlastní dodávky, což by podle analytiků mohlo přimět více lodí, aby zamířili do Asie.

Ohodnoťte tento článek

Připojte se k diskuzi
Akcie
Komodity
Krypto
Indexy
ETF
Aktuální cena 24h
Tesla Inc. ---
N/A
ČEZ ---
N/A
Apple ---
N/A
Moneta ---
N/A
Komerční banka ---
N/A
Philip Morris ČR ---
N/A
Erste group ---
N/A
RECENZE

TOP Forex brokeři

eToro logo
eToro Reklama
U 79 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
XTB logo
XTB ★ 93 %
U 73 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
RoboMarkets logo
RoboMarkets ★ 92 %
U 66.8 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Trading212 logo
Trading212 ★ 88 %
U 68 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.

Velký test: Investujeme vlastní peníze do investičních platforem

Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Která přinese největší zhodnocení? Portu, Fondee, Indigo, Finax, nebo Fumbi?
Sledujte nás na Facebooku, ať vám nic neunikne!
Facebook icon Jít na Facebook
Finex logo