Jeden z nejdůležitějších faktorů, které může přispět k poklesu cen energií. Lodě naplněné LNG v dnešních dnech čekají před evropskými břehy zejména, protože současná kapacita terminálů je nedostatečná. V Německu se chystá výstavba dalších terminálů. Jedná se o důležité téma, protože v případě výstavby dalších a dalších terminálů dojde ku zvýšení nabídky plynu a tím dojde k poklesu cen energií na evropském energetickém trhu. Agentura Reuters ve svém novém článku informuje o tomto tématu.
Lodě naplněné LNG čekají na moři ve frontě
Agentura Reuters uvádí, že desítky lodí se zkapalněným zemním plynem (LNG) jsou u pobřeží Španělska a dalších evropských zemí a nejsou schopné zajistit si místo pro vykládku komodity. Zařízení, která toto palivo přeměňují zpět na plyn, jsou vytížená a španělská plynárenská firma Enagás navíc uvedla, že bude možná muset odmítnout vykládku LNG kvůli obsazenosti svých terminálů.
To vyvolává obavy o schopnost Evropy zpracovávat dodávky potřebné k vyrovnání výpadku ruských zdrojů.
Evropa se potýká s omezením dodávek energie, jelikož Rusko snižuje své dodávky plynu poté, co západní země v reakci na válku na Ukrajině zavedly vůči Moskvě sankce. Evropa z toho důvodu musela hledat alternativní dodávky, včetně LNG. Příjezd mnoha lodí s tímto superchlazeným palivem ale odhalil, že je v regionu nedostatek kapacit pro přeměnu LNG na plyn.
U španělských břehů a jinde ve středomoří se nachází více než 35 lodí s LNG. Jen u Cádizského zálivu kotví rovnou 8 plavidel, uvedli obchodníci, analytici a zdroje z terminálů obeznámené se situací. Podle jednoho z nich Španělsko tento týden nabízí u svých terminálů pouze šest míst pro nákladní lodě. a to je pro méně než pětinu plavidel čekajících ve frontě u pobřeží. Nedostatek zařízení pro přeměnu LNG na plyn nebo plynovodů spojujících země, která tato zařízení mají s ostatními evropskými trhy, znamená, že zkapalněný plyn plovoucí na moři zkrátka nelze využít.
Další faktory způsobující neodbavení lodí
Vedle nedostatečné kapacity terminálů jsou také další faktory způsobující neodbavení lodí. Například to, že evropská ekonomika zpomaluje a tudíž je nižší poptávka po LNG z průmyslu. Dalším faktorem je neobvykle teplé počasí ve Španělsku, které snížilo spotřebu energií.
Španělsko má konkrétně šest závodů na LNG a největší kapacitu pro zpětné zplynování v Evropské unii. Ty jsou ale nyní podle firmy Enagás přetížené a situace se zřejmě nezlepší přinejmenším do prvního listopadového týdne.
Nedostatečná energetická infrastruktura uvnitř Evropy
Vedle nedostatečné kapacity terminálů u moře má Evropa další problém. Vnitrozemí Evropské unie má nedostatečnou potrubní infrastrukturu a to způsobí, že plyn nelze přepravovat do jiných evropských zemí. Tento týden se mají sejít a domluvit představitelé Francie, Německa, Španělska a Portugalska, aby se dojednala dohoda o plynovodu MidCat, který by přepravoval plyn a v budoucnu i vodík ze Španělska do střední Evropy, a mohl by tak pomoci snížit závislost na ruském plynu.
Pokud se situace s vykládkou brzy nevyřeší, může se stát, že tyto lodě začnou hledat pro vykládku jiné přístavy mimo Evropu.
Čína uvedla, že zastavila prodej LNG zahraničním odběratelům, aby si zajistila dostatečné vlastní dodávky. To by podle analytiků mohlo přimět více lodí, aby zamířili do Asie.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.