FinexAkcieEvropa chce zbrojit. Můžeme si to ale dovolit a kdo to zaplatí?
Evropa chce zbrojit. Můžeme si to ale dovolit a kdo to zaplatí?
Evropské státy čelí největším bezpečnostním hrozbám od konce studené války. Konflikt na Ukrajině a nejistota ohledně amerických bezpečnostních záruk nutí evropské lídry přehodnotit svůj přístup k obraně.
Je jasné, že Evropa se bude muset více spoléhat sama na sebe. Otázkou však zůstává: Kde na to vzít peníze?
Od zvolení Donalda Trumpa do Bílého domu se jistota evropských spojenců v USA otřásá. Trumpův tlak na vyšší výdaje NATO nabírá na obrátkách, a dokonce naznačil, že by členské státy měly investovat až 5 % HDP na obranu – což je pro většinu států zcela nereálné.
Některým státům včetně Česka se jen nedávno povedlo dosáhnou cíle 2 %.
Evropa chápe svou zranitelnost a hledá cesty, jak investice do obrany financovat
Nový plán Evropské komise chce mobilizovat 800 miliard eur na obranné investice v příštích čtyřech letech. 650 miliard by mělo pocházet ze zvýšených limitů pro státní dluhy.
Zbývajících 150 miliard by poskytl nový finanční nástroj Komise, který jí umožní získávat peníze na kapitálových trzích – podobně jako při pandemii Covid-19.
Info
Schopnost členských států navyšovat vojenské rozpočty se však výrazně liší. Zadlužení a rozpočtové deficity hrají klíčovou roli v tom, kdo může investovat bez větších problémů – a kdo bude muset hledat kreativní řešení.
Sousední Německo je jako největší evropská ekonomika v dobré pozici. S poměrem dluhu k HDP na úrovni 62 % má prostor k manévrování.
Budoucí vláda Friedricha Merze dokonce navrhuje obejít tzv. ‚‚dluhovou brzdu‘‘ v ústavě a vytvořit fond v hodnotě 500 miliard na obranu a infrastrukturu.
Francie na tom tak dobře není. S poměrem dluhu k HDP na 111 % a jedním z nejvyšších rozpočtových deficitů v Evropě si nemůže dovolit výrazné navýšení vojenských výdajů bez tvrdých škrtů jinde.
Pokud by chtěla zvýšit obranné výdaje z aktuálně vyčleněných 2 % na 3 % HDP, musela by ročně najít dalších 30 miliard eur – což je v současné situaci velká výzva.
Itálie je na tom ještě hůře. Se druhým největším zadlužením v Eurozóně na 135 % HDP a vysokými úrokovými sazbami na státním dluhu je její fiskální prostor extrémně omezený.
Proto se vláda rozhodla hledat řešení v privátním sektoru, aby snížila tlak na veřejné finance.
Info
Polsko, které se nachází v bezprostřední blízkosti konfliktu, patří k nejaktivnějším zastáncům vyšších obranných výdajů. Podle aktuálního rozpočtu by měli v roce 2025 do obrany investovat až 4,7 % HDP.
Polsko si to s relativně zdravým deficitem a dluhem může dovolit i díky využití speciálního obranného fondu polské rozvojové banky, který má financovat více než 30 % obranných výdajů.
Bezpečnost vs. rozpočet
Zatímco se navrhovaná opatření týkají i tuzemska, politici jsou skeptičtí. Česká republika v loňském roce poprvé splnila cíl vynaložit 2 % HDP na obranu. Od roku 2026 plánuje své výdaje zvyšovat o 0.2 % HDP ročně až na 3 % v roce 2030.
Místo nových půjček chce vláda ale radši využít nevyužité zdroje z rozpočtu EU. Podzimní volby by ale tyto pláno mohly překazit, jelikož opoziční strany, jako např. lídr průzkumů ANO, zvyšování výdajů na obranu kritizují.
Financování nových obranných investic však bude v mnoha státech narážet na odpor. Vlády si na ně budou muset buď půjčit, nebo je pokrýt škrty v rozpočtu či zvýšením daní – což jsou nepopulární opatření.
Je tedy jasné, že jakýmkoliv reálným investicím budou předcházet složitá vyjednávání.
Jakub Rochlitz je vycházející hvězdou ve světě financí a investic, kde působí jako investiční analytik a populární investor na platformě eToro. Díky svému důslednému přístupu k hodnotovému investování se zaměřuje na fundamentálně silné společnosti, které nabízejí dlouhodobý růstový potenciál. Jeho portfolio zahrnuje odvětví jako umělá inteligence, zelená energie a retail. V posledních dvou letech dosáhl dvakrát po sobě více než 25% ročních výnosů, čímž překonal výkonnost trhu.
Jakubova investiční strategie vychází z jeho analytického zázemí. Je certifikovaným investičním analytikem na úrovni CISI Level 3 a dokončuje studium financí na Vysoké škole ekonomické v Praze. Jeho analýzy jsou pravidelně publikovány na platformách jako Seeking Alpha, Guru Focus a Yahoo Finance, kde sdílí své hloubkové fundamentální analýzy společností. Inspiruje se významnými investory, jako jsou Warren Buffett a Peter Lynch, a řídí se pravidlem, že „pro úspěšné investování musíte mít nejen co nejvíc informací, ale také je umět co nejlépe zpracovat a vyvodit si ty správné závěry“.
Kromě investování se Jakub věnuje i vzdělávání v oblasti financí a pravidelně komunikuje se svou komunitou na sociálních sítích a na různých událostech. Aktivně mimo jiné také přispívá k zvyšování finanční gramotnosti, zejména mezi mladšími investory, a své znalosti sdílí na různých fórech, včetně účasti na Abu Dhabi Finance Week, eToro Popular Investor Summitu či Prague Money Expo.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.