FinexAkcieBudou akcie zbrojařů dále růst? Na co si by si investoři měli dát pozor
Budou akcie zbrojařů dále růst? Na co si by si investoři měli dát pozor
Akcie evropských zbrojařů prudce vzrostly díky plánům NATO zvýšit výdaje na obranu. Proč však rozpočty nejsou vše a jakou roli hraje výrobní kapacita firem?
Evropské zbrojařské akcie letos raketově rostly kvůli očekávání navýšení výdajů na obranu. Summit NATO v Haagu stvrdil závazek členských států k navýšení obranných výdajů na 5 % HDP.
Jde nejen o reakci na rostoucí hrozbu Ruska, které investuje do zbrojení více než 7 % HDP, ale také o snahu uspokojit požadavky Donalda Trumpa.
Poptávka investorů po evropských obranných akciích letos prudce vzrostla, což odráží očekávání vyšších vojenských výdajů. Investoři by měli zejména sledovat, které společnosti mají prostor zvýšit své výrobní kapacity a benefitovat tak z rostoucích výdajů, a které naopak naráží na své limity.
Další růst akcií požene právě schopnost expanze v tomto odvětví, nikoliv zprávy ze summitu NATO.
Výrobní kapacity jako limitující faktor růstu
Proč jsou ale pro růst akcií výdaje států méně významné než výrobní kapacity firem? Členské státy budou zvyšovat své výdaje na úroveň 5 % HDP do roku 2035.
I když by se výdaje státních rozpočtů na obranu zvýšily na 5 % okamžitě, mnoho evropských zbrojařů už tak využívá svou veškerou výrobní kapacitu.
Příliv nových objednávek proto vytváří nový problém: kdo zvládne rozšířit výrobní linky, zajistit dostatek surovin a dodat techniku včas? Tuto otázku dále komplikuje snaha států utrácet především u domácích firem, což zužuje výběr možných dodavatelů.
Objemy nevyřízených objednávek dosahují historických rekordů.
U Rheinmetallu činí 21 miliard eur, tedy více než dvojnásobek jeho loňských tržeb. BAE Systems eviduje 78 miliard liber objednávek, což je téměř trojnásobek ročních tržeb.
Italské Leonardo a francouzský Thales jsou na tom podobně. Klíčovým úskalím jsou segmenty dodavatelských řetězců, které jsou závislé na dodávkách ze zahraničí.
Evropa má dosud pouze jednu továrnu na TNT a klíčové materiály pro výbušniny získává například z Číny. Zbrojařské firmy si tuto situaci uvědomují, a díky lepšímu plánování ze strany vlád mohou opatrně rozšiřovat své kapacity.
Navýšení výroby totiž představuje dlouhodobou investici s vysokými fixními náklady, a proto vyžaduje jasné a stabilní záruky budoucí poptávky.
Investiční strategie firem a role EU
Rheinmetall kvůli tomu staví nové továrny v Německu, Maďarsku a Litvě. Britská BAE Systems expanduje výrobu ve Walesu a v Anglii s cílem zvýšit kapacitu až osmkrát.
Kromě munice je však důležitá i výroba obrněné techniky. Rheinmetall proto přeměňuje své závody na automobilové komponenty tak, aby zvládly produkci dílů pro obrněná vozidla.
Zajímavou možností je i přestavba závodu Volkswagenu v Osnabrücku pro výrobu vozidel Lynx. Podobná diskuse probíhá i kolem závodu Audi v Bruselu.
Aby byly tyto investice pro firmy smysluplné, je zásadní zajistit dostatek financování a dlouhodobé kontrakty. Spolupráce na úrovni celé Evropské unie může celý proces výrazně urychlit a zefektivnit.
Členské státy NATO se shodli na postupném navýšení výdajů na obranu na 5 % HDP. Další pohyb akciového trhu bude ale záviset na rychlosti výroby a schopnosti dále navyšovat výrobní kapacity.
Pro investory bude klíčové sledovat, které společnosti dokáží expandovat nejrychleji a využít tak příležitosti, které vyšší rozpočty přináší. Mezi klíčové faktory, které je potřeba zohlednit, patří technologický náskok, výrobní kapacity a rozpočtové možnosti jednotlivých zemí.
Jakub Rochlitz je vycházející hvězdou ve světě financí a investic, kde působí jako investiční analytik a populární investor na platformě eToro. Díky svému důslednému přístupu k hodnotovému investování se zaměřuje na fundamentálně silné společnosti, které nabízejí dlouhodobý růstový potenciál. Jeho portfolio zahrnuje odvětví jako umělá inteligence, zelená energie a retail. V posledních dvou letech dosáhl dvakrát po sobě více než 25% ročních výnosů, čímž překonal výkonnost trhu.
Jakubova investiční strategie vychází z jeho analytického zázemí. Je certifikovaným investičním analytikem na úrovni CISI Level 3 a dokončuje studium financí na Vysoké škole ekonomické v Praze. Jeho analýzy jsou pravidelně publikovány na platformách jako Seeking Alpha, Guru Focus a Yahoo Finance, kde sdílí své hloubkové fundamentální analýzy společností. Inspiruje se významnými investory, jako jsou Warren Buffett a Peter Lynch, a řídí se pravidlem, že „pro úspěšné investování musíte mít nejen co nejvíc informací, ale také je umět co nejlépe zpracovat a vyvodit si ty správné závěry“.
Kromě investování se Jakub věnuje i vzdělávání v oblasti financí a pravidelně komunikuje se svou komunitou na sociálních sítích a na různých událostech. Aktivně mimo jiné také přispívá k zvyšování finanční gramotnosti, zejména mezi mladšími investory, a své znalosti sdílí na různých fórech, včetně účasti na Abu Dhabi Finance Week, eToro Popular Investor Summitu či Prague Money Expo.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.