Investování a akciovému trhu se věnuji několik let
Mám svou vlastní cestu jak dosáhnout výsledků
Britská automobilka Aston Martin byla založena v roce 1913 v hrabství Warwickshire. Od svého vzniku si prošla mnoha strukturálními i strategickými změnami, prožila krize, vyskytla se v procesu výroby letadel Spitfire nebo existovala jako součást amerického Fordu. V současné době jsou její akcie veřejně obchodovány na London Stock Exchange pod tickerem AML.L.
Aston Martin se specializuje především na výrobu luxusních výkonných automobilů třídy Gran Turismo a moderních supersportů. Udržuje dlouhodobé partnerství s automobilkou Mercedes-Benz a využívá její motory AMG v některých svých vozidlech.
Od svého IPO v roce 2018 se akcie Aston Martin Lagonda Global Holdings plc většinu času ubíraly směrem dolů a v průběhu prvních 2 let ztratily 92 % své vstupní hodnoty. Od roku 2020 do současnosti dále 40 % ze své hodnoty. Dnes, ke dni 6. července 2024 má jedna akcie hodnotu 147 £ z původních 4307 £. Domnívám se ale, že v důsledku rostoucích prodejů a průběžného snižování míry zadlužení by se záporný trend mohl obrátit.
Pomyslným lídrem celého odvětví luxusních vozů je Rolls-Royce, který vzkvétá pod patronátem BMW a je proslaven svou prémiovostí. Za pouhý rok dokázal zhodnotit své akcie o 200 % a odolat tak silnému tlaku na elektrifikaci automobilového průmyslu, jenž citelně ovlivnil hodnotu většiny automobilek.
Další firmou, která si dokázala nejen podržet hodnotu svých akcií, ale dokonce ji znásobit, je Ferrari, jehož hodnota za posledních pět let vzrostla o 155 %.
Rolls-Royce a Ferrari nejsou pouhými stroji na přepravu, ale luxusním zbožím primárně určeným pro vyšší společenské vrstvy
Ferrari ($RACE) a Rolls-Royce ($RR.L) mají jeden významný společný znak – jejich produkty nejsou pouhým vozidlem, ale luxusním zbožím primárně určeným pro vyšší společenské vrstvy. Hodnota vozidla jako stroje sloužícího k dopravě tak tvoří pouze zlomek celkové hodnoty automobilu vedle nákladné výbavy, nadstandardní motorizace a vysoké marže výrobce. Ačkoliv tyto znaky sdílí i AML, nepodává ani zdaleka podobně uspokojivé výsledky.
Ostatní automobilky vyrábějící prémiové vozy (Porsche, Mercedes-Benz, Volkswagen a další) se sice oproti průmyslovému průměru relativně drží nad vodou, ale nijak výrazně neexcelují.
Ačkoliv si Aston Martin dlouhodobě prochází poklesem ceny svých akcií, je vysoce nepravděpodobné, že by tento trend pokračoval do nekonečna – při současné hodnotě 144 £ lze v budoucnu spíše očekávat obrat k růstu. Podle Philippa Houchoise z investiční banky Jefferies lze očekávat až 40% růst v nadcházejících 12 měsících.
Aston Martin v tomto roce plánuje představit 4 nové automobily včetně nového sportovního vozu GT
Nesmíme ovšem podléhat přílišné pozitivitě – automobilka si v současnosti prochází těžkým obdobím způsobeným ukončením výroby některých vozů, které dosud nebyly nahrazeny jinými, a s tím spojeným 63% poklesem prodejů SUV. Společnost v tomto roce plánuje představit čtyři nové automobily včetně nového sportovního vozu GT poháněného motorem V12. Aston Martin se teď zejména snaží srovnat nabídku s poptávkou a splatit více než miliardu liber dluhu, kterým je vázán.
AML se v současnosti nenachází v jednoduché situaci, ale i přesto nabízí poměrně lákavou investiční příležitost s vysokým potenciálem zisku. Nemyslím si, že by automobilka v tomto stavu dokázala držet krok s konkurencí, ale mohla by se pokusit změnit svou finanční politiku a tím do budoucna zlepšit své postavení, což by se kladně odrazilo na ceně akcií.
Investování a akciovému trhu se věnuji několik let
Mám svou vlastní cestu jak dosáhnout výsledků
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.