Investoři jsou nyní uchváceni umělou inteligencí, ale známý investor Michael Burry je vůči tomuto trendu skeptický. Burry, známý z filmu The Big Short, v roce 2007 předpověděl hypoteční krizi a vydělal na tom obrovské peníze.
Nyní podrobně zkoumá odvětví umělé inteligence a srovnává společnosti jako OpenAI a Palantir s historickými technologickými příběhy jako Netscape a DiamondCluster.
Obě tyto firmy jsou symbolem dotcom bubliny a extrémních valuací, kterých dosáhly. V následujících letech byly pohlceny konkurencí.
Ohrožení z Googlu
Během poslední doby investoři opět vzhlíží ke Googlu, neboť hypotéza, že umělá inteligence výrazně poškodí jeho business, je alespoň dle posledních dat neplatná.
V nedávné době Google navíc představil novou verzi svého jazykového modelu, Gemini 3, který podle magazínu The Verge překonává v klíčových metrikách model od OpenAI, ChatGPT.
V reakci na to OpenAI soustředí všechny zdroje na ChatGPT a ostatní projekty odsouvá na vedlejší kolej, přičemž CEO firmy, Sam Altman, měl dokonce vyhlásit tzv. “code red”.
Kritika OpenAI a Palantiru
Burry v případě OpenAI varuje před podobnou budoucností, jakou měl kdysi Netscape, zastíněný Internet Explorerem od Microsoftu.
Navzdory předpokládaným letošním tržbám ve výši 20 miliard dolarů Burry upozorňuje na finanční problémy a alarmující ztráty blížící se 9 miliardám dolarů a 70% míru pálení hotovosti, což jsou rizika, kterých si investoři musí být vědomi.
Podobně Burry přirovnává Palantir ke společnosti DiamondCluster, poradenské firmě z dotcom éry, která dominovala IT poradenství, ale nakonec byla akvírována firmou PwC. Investoři si tehdy mysleli, že je to disruptor odvětví.
Palantir je AI gigant z obranného průmyslu, který má tržby na úrovni 4 miliard dolarů a tržní kapitalizace dosahuje astronomických 433 miliard dolarů. Valuace firmy je tedy opravdu extrémní.
Podle Burryho je mezi firmou DiamondCluster a Palantirem určitá podobnost. Obě společnosti totiž spoléhají na data, prodávají drahý software a poskytují konzultace vládní a firemní klientele. Je to sice rychle rostoucí model, ale těžko udržitelný.
Víte, že máme dva podcasty? V krátkém podcastu Burza s odstupem každý týden odhalujeme to nejzajímavější, co se na finančních trzích stalo.
Dvakrát do měsíce si pak můžete poslechnout podcast Kam tečou peníze, kde se do hloubky věnujeme ekonomice, politice a tomu do jakých finančních aktiv může být zajímavé investovat.
Získejte díky těmto podcastům exkluzivní pohled na investiční strategie a naučte se, jak správně investovat a nakládat s osobními financemi.
Odebírejte a poslouchejte tyto podcasty, ať vám nic zajímavého neunikne.
Šéfredaktor kryptoměnové redakce, který se na kryptoměnových a tradičních trzích pohybuje přes pět let.
Svou vášeň pro investice našel během studií na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde se od získání teoretických poznatků přesunul k jejich aplikaci. Veřejnost se také snaží edukovat v oblasti finanční gramotnosti prostřednictvím studentského spolku Klub investorů, kde dříve zastával pozici prezidenta a nyní působí jako člen dozorčí rady, odkud dohlíží na chod celé organizace.
Klíčem k úspěchu investora je podle něj skloubení znalostí z oblasti tradičních trhů a makroekonomie, které mají výrazný dopad na kryptoměnový sektor. Nebrání se využití aktivního ani pasivního přístupu k investicím.
„Složené úročení je osmým divem světa. Kdo mu rozumí, vydělává; kdo ne, zaplatí.” – Albert Einstein
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.