Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Lidé šetří, co nemusí, to nekupují! Kvůli rostoucí inflaci a slábnoucí kupní síle klesají tržby obchodníků již 3 měsíce v řadě

Lidé šetří, co nemusí, to nekupují! Kvůli rostoucí inflaci a slábnoucí kupní síle klesají tržby obchodníků již 3 měsíce v řadě
Zdroj: depositphotos.com

Český statistický úřad zveřejnil aktuální data o vývoji maloobchodních tržeb za červenec 2022. Z těchto dat vyplývá mnoho zajímavostí. Tím nejzajímavějším je zjištění, že současná rekordní inflace snižuje kupní sílu obyvatel a ti šetří již 3 měsíce v řadě. Pojďme si shrnout podrobnosti o poklesu maloobchodních tržeb v dnešním článku.

Meziročně se tržby v maloobchodě v červenci snížily reálně o 7,2 %

Dle údajů českých statistiků se meziroční pokles maloobchodních tržeb v červenci mírně zrychlil na 7,2 % z červnových revidovaných 6,9 %. Projevil se nižší prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Tržby obchodníků klesají v Česku třetí měsíc v řadě. Meziměsíčně byly tržby v maloobchodě nižší o 0,6 %. Propad maloobchodních tržeb ekonomové předpokládají také po zbytek roku a pravděpodobně i v tom příštím.

Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ uvádí, že vyšší zájem než loni měli spotřebitelé pouze o farmaceutické a zdravotnické zboží, v ostatních typech prodejen se tržby snížily. Tržby ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením klesly v červenci meziročně o 15,1 %. Tržby za pohonné hmoty klesly o 13,5 %, za nepotravinářské zboží o více než 7 % a za potraviny o 5 %. Prodejcům potravin ve specializovaných prodejnách se tržby oproti loňskému červenci snížily o 7,9 %. V nespecializovaných obchodech s převahou potravin klesly o 4,9 %.

Pokles tržeb statistici v prvním prázdninovém měsíci zaznamenali také u výrobků pro domácnost, a to o 12 %. Tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci klesly o necelou desetinu. Naopak růst tržeb vykázaly obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím. V červenci v nich lidé utratili o 1,8 % více peněz než před rokem.

Boušková doplňuje, že internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly téměř o 6 %. Internetové obchody zaznamenaly 7. měsíc v řadě pokles prodeje.

Méně peněz lidé vydávali také v autosalonech a servisech. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziročně nižší o 6,2 %. Pokles v červenci zaznamenal jak prodej motorových vozidel, včetně náhradních dílů, tak i opravy. Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel snížily o 0,6 %. Tržby za pohonné hmoty klesly ve srovnání s červnem o 2,2 %, za nepotravinářské zboží o 0,5 % a za potraviny o 0,3 %

Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu, říká, že lidé jsou opravdu ve velkém stresu, bojí se toho, co přinese podzim. Opravdu už někde od května začali masivně škrtat své výdaje. Co nemusí, to nekupují.

Kvůli vysoké inflaci a rostoucím životním nákladům lidé odkládají zejména zbytné nákupy, například elektroniky

Můžeme zjednodušeně říci, že v současné době lidé odkládají nákup hlavně luxusních statků, jak říká ekonomická teorie. Propad tržeb ekonomové předpokládají i nadále.

Poznámka

Luxusní statek je ekonomické označení zboží, po němž poptávka stoupá s rostoucím příjmem rychleji. Luxusní zboží má vysokou příjmovou elasticitu poptávky, tj. čím jsou lidé bohatší, tím kupují více luxusního zboží. To ale také znamená, že pokud se sníží příjem, prudce poklesne i poptávka po luxusním zboží.

Dle Petra Dufka, hlavního ekonoma Banky Creditas, nejvíce lidé v červenci omezili právě nákupy elektroniky. Jedním z důvodů může dle Dufka být to, že se tímto druhem zboží Češi zásobili během pandemie koronaviru. Vysoké ceny jsou důvodem poklesu tržeb i v případě pohonných hmot, a dokonce i oblečení a obuvi, jejichž prodeje zdaleka nedosahují objemů roku 2019. Útlum poptávky by mohl přimět některé obchodníky k viditelnějšímu zlevňování především sezonního zboží.

Jakub Seidler hlavní ekonom České bankovní asociace říká, že v červenci domácnosti v obchodech koupily reálně o 8 % méně zboží, zaplatily za něj ale o 10 % více.

Michal Skořepa, ekonom České spořitelny, říká, že situace by se měla začít postupně měnit. Co se týče samotných cen v obchodech, tam už žádné velké růsty neuvidíme, protože obchodníci vidí, že domácnosti šetří, že bude potřeba ubrat na cenovém růstu.

Jiří Pour ekonom UniCredit Bank na závěr uvádí, že lidé budou i v následujících měsících méně utrácet za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci nebo v prodejnách elektroniky. Nebude se podle něj pravděpodobně dařit ani prodejcům automobilů.

Líbil se vám tento článek?
8
0

Autor

Vystudovaný ekonom se zájmem o makroekonomické indikátory a zejména úrokové sazby. Centrální banky prostřednictvím úrokových sazeb provádějí svou měnovou politiku, jejíž hlavním cílem je udržet stabilní míru inflace. A tento problém se v posledních letech snaží vyřešit centrální bankéři po celém světě.

Přemysl je přesvědčen, že výše úrokových sazeb ovlivňuje nejen míru inflace, ale i další ukazatele.

“Hledám a popisuji vzájemnou souvislost či korelaci mezi úrokovými sazbami a ostatními ekonomickými ukazateli. Snažím se čtenáře seznámit s tím, jak moc ovlivňují úrokové sazby každodenní život lidí po celém světě.”

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.