$0,33 (8,01 Kč)
+19,44 % za 7 dní
Uváděná cena a graf jsou pouze orientační.
SAND je gaming token (herní měna) pohánějící ekonomiku populární multiplayer 3D hry The Sandbox. Veškeré in-game transakce totiž probíhají prostřednictvím tokenu SAND, který je uložen na blockchainu Ethereum. Herní platforma navíc funguje na principu Play-to-Earn, takže hráči jsou v tokenech SAND odměňováni za hraní miniher a tvoření nebo sdílení herního obsahu.
V The Sandbox mohou hráči vytvářet vlastní herní předměty v podobě NFT, které lze používat v celém ekosystému, nebo je prodávat ostatním hráčům. The Sandbox tak do značné míry připomíná blockchainovou verzi Minecraftu. Koncept hry The Sandbox každopádně kombinuje kryptoměny, nezaměnitelné tokeny (NFT), decentralizované autonomní organizace (DAO) a je založen na hráči vytvářeném obsahu (user-generated content, zkráceně “UGC”), čímž vytváří decentralizovanou platformu pro kreativní herní komunitu.
The Sandbox je herní platforma unikátní tím, že jako jedna z prvních přinesla blockchainovou technologii do světa her. Jedná se také o jednoho z důležitých průkopníků konceptu metaverse. Herní průmysl je obrovský trh, z hlediska blockchainu ale dlouho nevyužitý. Této mezery na trhu si společnost Pixowl, která za The Sandbox stojí, všimla už v roce 2018.
Vytvořením virtuálního světa, kde mohou hráči nakupovat parcely virtuálního prostoru a vytvářet vlastní hry nebo digitální předměty, se hře The Sandbox bez nadsázky podařilo odstartovat revoluci na herním trhu. Podle oficiálního whitepaperu je hlavní misí platformy The Sandbox úspěšně integrovat blockchain do gamingu. Hra The Sandbox se tak příliš neliší např. od další blockchainové “metaverse-like” hry známé pod názvem Decentraland. Obě hry kladou důraz na decentralizaci, komunitou vytvářený obsah a jeho monetizaci.
Zaměření na obsah vytvářený uživateli (UGC) umožňuje hře The Sandbox vytěžit maximum potenciálu hráčů a tvůrců, kteří se podílí na rozvoji platformy. Jedná se také o tzv. sandbox hru, což znamená, že hra The Sandbox (opět stejně jako Minecraft nebo Decentraland) nemá žádný specifický cíl a velký prostor je poskytován kreativitě hráčů (podobně jako na pískovišti, které se anglicky řekne sandbox).
Token SAND také podporuje decentralizovanou správu projektu (tzv. governance) a umožňuje hráčům sdílet své názory a nápady na budoucí vývoj projektu. K vytváření 3D virtuálních předmětů, které následně lze také obchodovat jako NFT, slouží software VoxEdit. Vlastní hry pak mohou uživatelé vytvářet přes Game Maker.
Herní NFT a různé herní funkce jsou závislé na tokenu SAND. Například digitální pozemky prezentované tokeny LAND lze nakoupit jen za tokeny SAND. Veškeré transakce přitom probíhají na blockchainu Ethereum přes technologii chytrých kontraktů. Masivním úspěchem projektu The Sandbox byl právě předprodej pozemků LAND, protože společnost Pixowl tímto způsobem vydělala stovky milionů dolarů, které z velké části použila na další rozvoj platformy. Dodnes se jedná o jednu z ekonomicky nejúspěšnějších marketingových akcí ve světě blockchainových her.
SAND je nativní token hry The Sandbox uložený na blockchainu Ethereum a vytvořený podle tokenového standardu ERC-20. Funguje jako centrální element, který sjednocuje celý virtuální svět, nebo, chcete-li, metaverse. Všechny transakce v rámci herní ekonomiky jsou prováděny pomocí tokenů SAND.
V základu je token LAND standardní NFT podle tokenového standardu ERC-721, které je uložené na blockchainu Ethereum. Ve hře představuje token LAND důkaz o vlastnictví digitálního pozemku, takže kdo si koupí token LAND, koupil si konkrétní nemovitost ve virtuálním světě The Sandbox.
Token LAND dává majiteli práva na pozemek o rozměrech 96 × 96 metrů. Hráči si mohou zakoupit mnoho tokenů LAND a jednotlivé pozemky, pokud spolu sousedí, scelit. Propojením více pozemků se z tokenu LAND stane token ESTATE. Všechny tokeny LAND a ESTATE včetně toho, komu patří, si můžete prohlédnout na virtuální mapě.
Vlastníci tokenu LAND mohou svůj pozemek libovolně měnit a také na něm stavět. Dále token LAND umožňuje svému vlastníkovi vydělávat, protože když chce jiný hráč vstoupit na cizí pozemek, musí majiteli zaplatit malou částku v kryptoměnách, tedy jakési vstupné, opět samozřejmě placené v tokenech SAND.
Podobně jako v reálném světě, i zde existuje omezené množství pozemků a tedy i tokenů LAND (přesně jich je 166 464 ks). Hráči si mohou tokeny LAND zakoupit za SAND prostřednictvím oficiálního veřejného prodeje přímo na Sandbox Marketplace. Případně mohou tokeny LAND odkoupit na sekundárním trhu od ostatních uživatelů, například na OpenSea nebo Rarible. Tyto LAND tokeny jsou ale zpravidla dražší než v oficiálním prodeji. Za prodej virtuálního předmětu je ve hře The Sandbox účtován na herní poměry celkem vysoký 5% poplatek.
Zajímavost: V prosinci 2021 došlo na této platformě k prodeji dosud nejdražší virtuální nemovitosti vůbec, a to za 4,3 milionů USD. Nákup provedla herní společnost Atari.
Herní platforma The Sandbox poskytuje základní rámec pro virtuální svět, ale jsou to samotní hráči, kteří jej dotvářejí a obývají. Tokeny ASSETS jsou nejrůznější herní předměty vytvářené hráči v softwaru VoxEdit. Může jít například o vybavení (zbraně), oblečení, avatary, digitální mazlíčky, nebo třeba i o vozík na zmrzlinu na obrázku níže. Tokeny ASSETS mohou být při hraní The Sandbox nepochybně velmi užitečné.
Jedná se, stejně jako v případě tokenů LAND, o NFT uložené na blockchainu Ethereum, nicméně ASSETS jsou vytvářené podle tokenového standardu ERC-1155 (nikoli dle standardu ERC-721, jako je tomu v případě tokenů LAND). Stejně jako tokeny LAND ale mohou být i tokeny ASSETS obchodovány jak přímo ve hře, tak i na externích NFT tržištích. Právě obchodování s ASSETS je mezi hráči velmi oblíbený způsob, jak získat nějaké ty tokeny SAND navíc.
Podobně jako další blockchainové hry, i The Sandbox má hybridní strukturu. Zatímco vizualizaci virtuálního světa zajišťují centrální servery provozované společností Pixowl, vlastnictví tokenů SAND, LAND a ASSETS je evidováno na blockchainu Ethereum.
Jelikož je virtuální svět The Sandbox vystavěn na základě Etherea, je zabezpečen i jeho konsenzuálním mechanismem Proof of Work. Za bezpečí všech tokenů používaných v The Sandbox tak zodpovídá jeden z nejrobustnějších blockchainů na světě.
Hru The Sandbox spustila společnost Pixowl už v roce 2011, jako blockchainový projekt ale začala fungovat až od roku 2018. V roce 2019 byly zveřejněny první střípky z herního obsahu. Téhož roku proběhl předprodej digitálních pozemků (NFT tokenů LAND) a došlo také k vydání betaverze VoxEditu, což je software k vytváření herních předmětů. Dalšího roku došlo ke zveřejnění Game Makeru sloužícího k vytváření her pro platformu The Sandbox. V roce 2021 byly spuštěny funkce Multiplayer a Play-to-Earn a následující rok, tj. letos, dojde ke spuštění DAO a virtuálních koncertů.
Mezi nejvýznamnější osobnosti projektu nepochybně patří Arthur Madrid, CEO a spoluzakladatel Pixowl, který získal ekonomické vzdělání na Université Paris Dauphine a poté se začal věnovat podnikání.
Dalším důležitým jménem je Sebastien Borget, rovněž spoluzakladatel a COO společnosti Pixowl, který získal vzdělání v oboru počítačových sítí a telekomunikací na Institut national des Télécommunications. Madrid a Borget se seznámili ve společnosti 1-Click Media a od té doby se z nich stala nerozlučná podnikatelská dvojka, která neustále pracuje na nových nápadech.
Společnost Pixowl začala velmi úspěšně a přilákala podporu a investice od mnoha významných osobností a společností herního průmyslu. Patří mezi ně značky jako Atari, Helix a CryptoKitties. Navázala spolupráci také s oblíbenými animáky jako Ovečka Shaun nebo Šmoulové. V rámci kryptoměnových projektů Pixowl uzavřela partnerství zejména s Polygonem a MakerDAO.
Maximální a celková zásoba jsou 3 miliardy SAND tokenů. V době psaní článku je ale v oběhu přibližně jen 1,28 miliard SAND tokenů, což představuje 43 % z celkové nabídky.
Z celkové nabídky tokenů bylo přibližně 25,82 % vyčleněno do rezervy společnosti Pixowl. Dalších 17,18 % bylo vyčleněno pro soukromý předprodej tokenu a 4 % pro strategický předprodej. Zakladatelé a členové týmu získali celkem přibližně 31 % z celkové nabídky tokenů. Dalších 12 % z celkové nabídky bylo vyčleněno pro prodej tokenu skrze launchpad na Binance a zbývajících 10 % bylo poskytnuto jako odměna poradcům projektu.
Tokeny na Binance Launchpadu byly uvolněny okamžitě včetně části tokenů spadajících pod tým. Zbytek bude uvolněn v průběhu 5 let od spuštění kryptoměny. Na grafu výše je možné si povšimnout, že alokace mezi tým a jeho poradce je značná.
Zajímavostí je, že The Sandbox platí za hráče všechny transakční poplatky za používání blockchainu Ethereum. Odměnu za své služby si ale vybírá skrze již zmíněný 5% poplatek, který se vztahuje na prodej pozemků LAND a prémiových NFT, transakční poplatky a různé předplatné. Polovina vybraných SAND tokenů jde do The Sandbox Foundation a je distribuována v odměnách za staking či skrze rozvoj herního ekosystému formou grantů a marketingu, druhá polovina jde do rezerv společnosti.
Token SAND nemá vlastní blockchain, transakce s ním jsou prováděny přes blockchain Ethereum. To znamená, že těžit token SAND není možné. Na druhou stranu je ale možné získat SAND tokeny v rámci tzv. stakingu. Ten probíhá přímo ve hře The Sandbox a přesně vzato se ani nejedná o staking jako takový, přestože je tak ve hře nazýván.
Vysvětlení: Samotný výraz staking znamená uzamykání mincí za účelem získání práva na validování transakcí v blockchainu. Na tomto principu funguje algoritmus Proof of Stake, v němž validátoři za ověřování transakcí díky uzamčeným mincím získávají odměny.
Token SAND žádný blockchain nemá a tím pádem ani nemůže využívat Proof of Stake. Výraz staking je zde zaveden čistě kvůli marketingovým účelům a na první pohled může fungovat stejně – uživatelé si za určitým účelem uzamykají tokeny SAND do smart kontraktů a získávají odměny.
V rámci stakingu v The Sandbox se ve skutečnosti jedná o poskytování likvidity, tj. o půjčování tokenů SAND pro vyrovnávání in-game obchodů s těmito tokeny. Jak již bylo zmíněno, výsledek je stejný jako v případě stakingu – na určitou dobu uzamknete tokeny SAND do smart kontraktu, po tuto dobu s nimi nemůžete nakládat a nakonec za to dostanete odměnu (další tokeny SAND a když budete mít štěstí, tak i tokeny GEM nebo CATALYST). Navíc pokud máte i tokeny LAND, o to víc budou vaše odměny za staking vyšší.
Token SAND lze zakoupit na mnoha různých kryptoměnových burzách, největší objemy se každopádně obchodují na Binance. Z dalších možností lze zmínit Crypto.com, Huobi, Kraken nebo KuCoin.
Pokud preferujete spíše decentralizovanou cestu k nákupu, potěší vás skutečnost, že SAND naleznete i na řadě různých decentralizovaných burz. Varianty tokenu SAND najdete na Ethereu, Polygonu a Solaně. Mezi favority se tedy řadí např. Uniswap nebo SushiSwap. Některé liquidity pooly s tokenem SAND najdete i na QuickSwapu, ovšem v porovnání s Uniswapem v mnohem menší likviditě.
Pokud si token SAND koupíte na jakékoliv centralizované kryptoměnové burze (např. Binance, Kraken nebo KuCoin), můžete si jej ponechat na svém zákaznickém účtu, tedy na peněženkách burzy. Je to to nejpohodlnější řešení, není ovšem nejbezpečnější. Navíc pokud si kryptoměnu SAND chcete nakoupit za účelem hraní The Sandbox, budete si muset mince SAND z burzy vybrat a odeslat je na některou z čistě vámi spravovaných kryptoměnových peněženek.
Do hry The Sandbox se připojíte skrze MetaMask, NFT peněženku Bitski, protokol WalletConnect, Coinbase Wallet nebo váš účet na některé ze sociálních sítí, v tom případě se přístupové údaje spárují s novou peněženkou Venly, kterou si tím vytvoříte a skrze níž se poté ve skutečnosti připojíte.
Poznámka: The Sandbox striktně doporučuje softwarovou peněženku MetaMask, s čímž se v redakci ztotožňujeme z pohledu uživatele. Peněženka MetaMask je intuitivní, nejvíce rozšířená a zároveň umožňuje spárování s hardwarovými peněženkami pro maximalizaci bezpečí.
Softwarové peněženky vypsané výše vám sice umožní naplno využívat všechny výhody hry The Sandbox, nejsou ovšem tou nejlepší variantou z hlediska bezpečnosti. V tomto ohledu jsou bezkonkurenční hardwarové peněženky, které vaše privátní klíče schraňují v offline režimu. Příkladem může být např. Ledger nebo český Trezor.
Dnes již existuje spousta blockchainových her využívajících model Play-to-Earn, The Sandbox je ale každopádně jedna z prvních a nejoblíbenějších. Se svými znaky DeFi, modelem Play-to-Earn a metaverse aspektem je tak jedním z nejlepších příkladů rozvinutého GameFi projektu.
The Sandbox lze také chápat jako konkurenci Minecraftu – v podstatě jen s tím rozdílem, že The Sandbox využívá potenciál kryptoměn, NFT a DAO. Největší konkurencí The Sandbox je pak nepochybně velmi podobná herní platforma Decentraland. Budoucnost tokenu SAND každopádně závisí především na tom, jak se bude vyvíjet hra The Sandbox.
Jelikož teprve v roce 2022 došlo ke spuštění některých klíčových funkcí, je dosti možné, že jak bude růst počet hráčů, poroste i hodnota tokenu SAND. Na druhou stranu nelze vyloučit, že hráči postupně přejdou ke konkurenci. Důvěru v token SAND nicméně vedle “výhody prvního tahu” a popularity vzbuzuje mj. i skutečnost, že mezi partnery platformy patří i několik velkých společností a talentovaných umělců.
Token SAND je nativní token hry The Sandbox, což je Play-to-Earn hra, která kombinuje kryptoměny, NFT a DAO. Tímto spojením vzniká pohlcující 3D virtuální svět s vlastní ekonomikou, z velké části vytvářený samotnými hráči. Ti vytvářejí nejen avatary a digitální předměty, ale také vlastní hry. Hráči si mohou koupit a upravit virtuální nemovitosti a zpoplatnit jejich užívání, nebo vytvářet herní předměty v podobě NFT a prodávat je za SAND tokeny. Transakce s tokeny SAND a dalšími herními tokeny probíhají vždy přes blockchain Ethereum.
Kryptoměna | The Sandbox |
---|---|
Symbol | SAND |
Lze těžit? | |
---|---|
Aktuální počet tokenů | 2 394 232 126 |
Maximální počet tokenů | 3 000 000 000 |
Obchodní objem (24h) | $132 829 646 |
Tržní kapitalizace | $813 977 594 |
Změna ceny za 24h | -2,6 % |
Ahoj, jmenuji se Tomáš, je mi 30 let a v každodenním životě se živím jako právník se specializací na finanční právo. Kryptoměny považuji za budoucnost nejen v oblasti financí. A protože se rád učím nové věci a také rád píšu, psát pro Finex o kryptu byla pro mě jasná volba.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.