Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

Ceny kakaových bobů klesly o 25 %. Levnější čokoládu ale nečekejte. Proč?

Ceny kakaa padají, ale čokoláda zůstává drahá. Co brání výrobcům snížit ceny?

Ceny kakaových bobů klesly o 25 %. Levnější čokoládu ale nečekejte. Proč?
Zdroj: depositphotos.com

Cena kakaa sice od loňského prosince klesla o více než 25 %, ale levnější čokoláda nás pravděpodobně nečeká.

Výrobci jako Milka, Orion nebo Kinder v posledních letech zdražili nejen kvůli vyšším cenám kakaa, ale i kvůli vyšším nákladům na práci a dopravu.

Když si ale spotřebitelé navyknou na vyšší ceny, snižování běžně nepřijde. Velikonoční sezona by mohla naopak opět zvýšit poptávku.

Výrobci čokolády zažili v posledních dvou letech výrazný cenový šok

Cena kakaa vzrostla o neuvěřitelných 350 % kvůli kombinaci sucha a slabé úrody v hlavních produkčních zemích západní Afriky, která produkuje až 70 % světového kakaa.

K tomu se přidaly narušené globální dodavatelské řetězce, což dále tlačilo na růst ceny této oblíbené komodity.

Nezdražilo ale jenom kakao. Ceny kávy také zaznamenaly podobný nárůst (200 % od 2023) a po mírném poklesu se pohybují blízko dlouhodobých maxim. Připlatíme si tak i za kafe.

Vývoj ceny kakaových bobů od roku 2020

Načítání
Načítání
Obchodujte kakao U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.

Logo sponzora Obchodovat!

Na trhu se ale začínají objevovat první známky zlepšení. Od loňského prosince cena kakaa klesla už o více než 25 %. Tento pokles můžeme odůvodnit dvěma faktory.

Prvním je zlepšení počasí v klíčových producentských oblastech, jako je Pobřeží slonoviny. Zvýšené dodávky kakaových bobů tak pomáhají stabilizovat trh.

Podle odhadů Světové banky by ceny mohly v roce 2025 klesnout o dalších 13 %. Druhým faktorem může být pokles objemu spekulativních obchodů, které do určité míry přispěly k předchozímu dramatickému nárůstu cen.

Snížená poptávka po svátcích pak dala trhu další impuls k uklidnění.

Info

Výrobci čokolády rychle přenášeli zvýšené ceny kakaa na spotřebitele. Mnoho značek, jako Orion, Milka nebo Kinder, už dříve zvýšilo ceny a zároveň přistoupilo ke změnám receptur či gramáže.

Tento fenomén, známý jako “smrskflace”, znamená, že místo přímého zdražení výrobci zmenšují balení, aniž by si toho spotřebitelé okamžitě všimli. Například tabulka čokolády Milka nejprve zdražila o 14 % v roce 2023, a nyní výrobce Mondelez tiše snížil její gramáž ze 100 na 90 gramů. Spotřebitelé tak ve výsledku platí podstatně více.

Přestože se velkoobchodní ceny začínají vracet na normálnější hladiny, konečný spotřebitel si na nižší ceny čokolády pravděpodobně ještě počká.

Samotné kakao totiž v klasické čokoládě tvoří jen relativně malý podíl. Na ceny měly dopad i jiné faktory, jako jsou ceny práce a transportu, které nemají předpoklad rychle klesat.

Kromě toho výrobci málokdy snižují ceny když jim klesnou náklady. Tyto “lepkavé” ceny jsou fenoménem ve velkém množství spotřebního zboží. Když si spotřebitelé zvyknou platit víc, ke snížení cen výrobce přinutí jen výrazný pokles poptávky.

S velikonoční sezonou už téměř na obzoru ale bude poptávka po čokoládě znova růst. Kromě poklesu cen akcií kakaa se zřejmě výrazného zlevnění čokolády v obchodech nedočkáme.

Líbil se vám tento článek?
0
0

Autor

Jakub Rochlitz je vycházející hvězdou ve světě financí a investic, kde působí jako investiční analytik a populární investor na platformě eToro. Díky svému důslednému přístupu k hodnotovému investování se zaměřuje na fundamentálně silné společnosti, které nabízejí dlouhodobý růstový potenciál. Jeho portfolio zahrnuje odvětví jako umělá inteligence, zelená energie a retail. V posledních dvou letech dosáhl dvakrát po sobě více než 25% ročních výnosů, čímž překonal výkonnost trhu.

Jakubova investiční strategie vychází z jeho analytického zázemí. Je certifikovaným investičním analytikem na úrovni CISI Level 3 a dokončuje studium financí na Vysoké škole ekonomické v Praze. Jeho analýzy jsou pravidelně publikovány na platformách jako Seeking Alpha, Guru Focus a Yahoo Finance, kde sdílí své hloubkové fundamentální analýzy společností. Inspiruje se významnými investory, jako jsou Warren Buffett a Peter Lynch, a řídí se pravidlem, že „pro úspěšné investování musíte mít nejen co nejvíc informací, ale také je umět co nejlépe zpracovat a vyvodit si ty správné závěry“.

Kromě investování se Jakub věnuje i vzdělávání v oblasti financí a pravidelně komunikuje se svou komunitou na sociálních sítích a na různých událostech. Aktivně mimo jiné také přispívá k zvyšování finanční gramotnosti, zejména mezi mladšími investory, a své znalosti sdílí na různých fórech, včetně účasti na Abu Dhabi Finance Week, eToro Popular Investor Summitu či Prague Money Expo.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat