Zelená energie a informační technologie jsou závislé na těžbě vzácných kovů. Málo kdo pochybuje, o tom, že vzácné kovy budou ropou dvacátého prvního století. Vzpomeňme si jen, jaký měla u nás dopad kauza těžby lithia. Francouzský publicista Guillaume Pitron jde ve svém tázaní ještě dál a napsal knihu, která se zabývá probíhající válkou o vzácné kovy. Kniha nejde pouze po povrchu těžby a rozložení tohoto nerostného bohatství ve světě, ale pokládá nám otázku, jak jsme připraveni na nový svět, kde nejdůležitější surovinou budou právě vzácné kovy?
Čína a zelená energie
Problematika vzácných kovů má geopolitický rozměr. Dnes se neustále mluví o nové zelené energii a přechodu na digitální průmysl. Právě zelená energie dnes spotřebovává velkou část vzácných kovů (zlato, stříbro, platina aj.), které najdeme v solárních a větrných elektrárnách. Jejich spotřeba a poptávka po nich roste z roku na rok. Například spotřeba kobaltu má vzrůst 24krát do roku 2035.
Geopolitický problém je to v tom, že velká část nalezišť se dnes nachází v Číně. Navíc Čína strategicky drží kontrolu nad nalezišti vzácných kovů v Africe. Tuhle skutečnost však málo kdo reflektuje. Je dobré podepisovat Pařížskou dohodu o klimatu, ale ta bez řešení závislosti na Číně v oblasti vzácných kovů nedává smysl.
Jinak řečeno, ten kdo dnes propaguje zelenou energií nás žene do čínského područí.
Jsou nové technologie skutečně ekologické?
Druhé úskalí vzácných kovů je pak neekologičnost jejich těžby. Snažíme se snižovat emise CO2 a nahrazovat klasické spalovací motory u aut za hybridní nebo elektrické. Jenomže na výrobu elektroaut se spotřebuje daleko víc vzácných kovů, jejichž těžba zanechává obrovskou stopu na životním prostředí.
Na výrobu jednoho elektroauta se spotřebuje třikrát až čtyřikrát víc energie než na výrobu klasického automobilu.
Zrození nového zeleného světa v západním světě znamená znečistění prostředí, kde se vzácné kovy těží. A tedy především v Číně, kde stát nedokáže a snad ani nechce, zajistit a kontrolovat ekologické podmínky těžby.
Autor se pokusil tuto ekologickou námitku předložit známému mysliteli Jeremy Rifkinovi, který se proslavil konceptem třetí industriální revoluce. Rifkin navrhuje nový svět osvobozený od CO2. Na otázku jak tuto revoluci uskutečnit bez rozšíření masivní těžby vzácných kovů, však nikdy autorovi neodpověděl a osobním setkáním se vyhýbal. Příchod zelené energie a digitálního světa ekologický problém nevyřeší, pouze ho přenáší jinam.
Problém recyklace vzácných kovů
Vzácné kovy nelze navíc za současných podmínek recyklovat. Japonsko i přes svoji technologickou vyspělost a velké množství starých nepoužitých přístrojů není schopno recyklovat vzácné kovy za ceny, které by se aspoň zdánlivě přibližovaly cenám na světových trzích s komoditami. Japonsko tak celý projekt dalo k ledu a čeká, až se cena vzácných kovů zvýší.
I v této oblasti můžeme najít čínskou stopu. Čína sváží elektrotechnický odpad z celého světa s tím, že říká, že ho recykluje. Jistou část pak skutečně recykluje s tím, že poukazuje, že náklady na pracovní sílu jsou mnohonásobně menší než v Japonsku.
Velkou část odpadu však pouze skladuje a čeká až cena vzácných kovů stoupne. Paradoxní je, že cenu vzácných kovů mají v rukou především Číňané. Jak je to možné?
Proč se netěží jinde ve světě?
Situace s těžbou vzácných kovů je matoucí, protože to nezmámená, že by se tyto kovy vyskytovaly pouze na některých místech planety. Naopak nachází se na spoustě míst a to i v Evropě anebo v Severní Americe. Proč je tedy vlády těchto zemí netěží? Důvod je jednoduchý: čínský dumping. Čína dotuje těžbu ze státních peněz a navíc má možnost přístupu velmi levné pracovní sily.
Druhým druhem dumpingu je pak ten ekologický. Již dnes existují způsoby těžby, které by byly šetrnější k životnímu prostředí. Jenomže tento způsob je tak náročný, že by ceny vzácných kovů vystřelil několikanásobně nahoru. A proto jen velmi málo zemí může Číně konkurovat.
Závislost na vzácných kovech
Autor však míří prstem nejenom na Čínu. Příčina se nachází v konzumní společností. Dvě velké technologické firmy Apple a Tesla jsou naprosto závislé na produkci a dostupnosti vzácných kovů. I přesto, že se tyto firmy zaštiťují ekologií, jen velmi výjimečně hlídají původ a způsob těžby vzácných kovů. Vzácné kovy jen ukazují, že obchodní válka mezi Čínou a USA a zbytkem světa je nesmírně komplikovaná a má mnoho rovin.
Publicista a investor s více než desetiletou praxí.
První zkušenosti získal na pražské burze. Následně se specializoval na evropské, zejména francouzské, a zámořské trhy. V současné době se zaměřuje především na hodnotové investování, přičemž při svém rozhodování zohledňuje měnovou politiku a geopolitickou situaci ve světě.
Doktorát z filosofie získal v Paříži. Rád píše o slavných investorech a snaží se poučit z jejich rozhodnutí. Věří, že je vždy užitečné napodobovat ty nejlepší v oboru. Mezi jeho oblíbené investory patří Ray Dalio, Warren Buffett, Michael Burry a Charles Gave.
„Chcete-li na trzích vydělávat peníze, musíte myslet samostatně a být skromní.“ – Ray Dalio
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.