Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...
Blog

Výsledková sezóna za námi: Je big tech stále nezastavitelný?

Publikováno

Výsledková sezóna je prakticky u konce a jako obvykle největší pozornost přitahovaly výsledky velkých technologických společností – Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon a Meta. Ať se nám to líbí nebo ne, big tech je žhavé téma posledních měsíců a díky aktuální publikaci výsledků jsme se mohli přesvědčit, zda je bombastický růst big techu v posledních měsících oprávněný nebo ne.

V tomto článku přinášíme krátký souhrn toho nejzásadnějšího. Pokud se o aktuálním stavu big techu chcete dozvědět více, analytici XTB Tomáš Vranka společně s Jaroslavem Brychtou na toto téma natočili nový díl Povídání o trzích.

Big tech bude také detailněji probrán i na nadcházející XTB Online investiční konferenci, která proběhne 25. 11. od 13:00 (linky na naleznete pod článkem).

Apple

Poslední big tech společností, která oznámila výsledky, byla společnost Apple. Čísla společnosti byla na první pohled dobrá, Apple překonal očekávání jak v oblasti zisku, tak v oblasti tržeb. Meziročně nicméně tržby společnosti klesly o 0,7 %, vedení však dodalo, že to bylo způsobeno i negativním dopadem změny směnných kurzů, bez kterých by tržby rostly. Pozitivní je, že zisk meziročně vzrostl o zhruba 10 %.

Dva nejdůležitější segmenty společnosti jsou iPhony a služby. Telefony stále tvoří přibližně polovinu tržeb a ty meziročně vzrostly o 3 %. Služby naproti tomu tvoří asi čtvrtinu prodejů, ale díky velmi vysokým maržím, které zde dosahují až kolem 70 %, tvoří služby asi třetinu zisku společnosti Apple. Tento segment meziročně vzrostl dokonce o 16 %.

Ostatní segmenty však meziročně poklesly.

Nejvýraznější pokles zaznamenala společnost u počítačů Mac, kde došlo k poklesu o celých 34 %. Bylo to způsobeno negativní makro situací ve světě a celkovým výrazným poklesem prodeje počítačů. Apple navíc teprve před několika dny představil novou aktualizovanou verzi svých čipů používaných v počítačích Mac, takže se očekává, že růst prodeje podpoří až v aktuálním čtvrtletí.

Společnost také oznámila o něco horší čísla z Číny, kde vydělala méně peněz, než se očekávalo. Všechny tyto informace způsobily, že akcie Applu po oznámení výsledků oslabily v aftermarketu zhruba o 3 %, ale po otevření trhu cca polovinu ztráty smazaly.

Microsoft

Microsoft je v současnosti druhou největší americkou společností a to, že se mu daří, potvrdily i poslední výsledky. Společnost obecně překonala očekávání a dařilo se jí ve všech třech segmentech.

Největším z nich je cloud, který meziročně velmi slušně rostl. V rámci něj Microsoft uvádí svou cloudovou platformu Azure, která meziročně vzrostla o velmi pěkných 29 %. Zajímavé je, že společnost uvedla, že věci související s umělou inteligencí se na růstu podílely třemi procentními body, takže první dopady toho, co se v této oblasti děje, jsou již v tržbách cítit.

Druhý segment Microsoftu zahrnuje vše kolem cloudových balíčků, a i jemu se dařilo velmi dobře, přestože růst zde byl nižší než u cloudu.

Třetí segment Microsoftu zahrnuje prakticky vše ostatní – reklamu, licence Windows, vlastní elektroniku, ale také například Xbox a věci kolem her. Tento segment se v posledních čtvrtletích potýkal s problémy, a to hlavně kvůli poklesu celosvětových prodejů PC, což ovlivnilo příjmy z licencí Windows.

Akcie na výsledky Microsoftu reagovaly velmi pěkným růstem o zhruba 5 %, i když v následujících dnech po oznámení část zisků korigovaly, ale později se akcie opět vrátily k růstu.

Alphabet

Velmi pěkné výsledky vykázala také společnost Alphabet, pod kterou spadá Google. Hlavní činností společnosti je reklama, kterou umisťuje do mnoha svých produktů, jako je samotné vyhledávání, ale také prohlížeč Chrome, operační systém Android, Mapy Google a YouTube.

Zejména reklamní byznys byl v loňském roce v útlumu, což se letos mění a Google dosáhl velmi pěkných čísel. Kromě toho však Google v posledních letech investoval také hodně peněz do cloudu a je třetím největším hráčem na tomto trhu po Amazonu a Microsoftu. Právě cloud byl segmentem, který společnosti působil problémy. Očekávání pro něj byla velmi těsně naplněna a vzrostl o 22 %, přičemž se očekával růst o něco vyšší. Standardně by to asi nebyl problém, ale Alphabet zveřejňoval výsledky společně s Microsoftem, který ukázal, jak mu pomáhá umělá inteligence.

Na druhé straně stál Google, který v této oblasti nesplnil očekávání a akcie reagovaly velmi prudkým poklesem o cca 10 %, po kterém následoval růst, a tak akcie část ztrát smazaly.

Amazon

Pozitivně překvapila i společnost Amazon. Zaznamenal dvouciferný meziroční růst tržeb a zisk ve výši zhruba 10 miliard USD, což je pro tuto společnost velmi vysoká hodnota. Důležité však je, že se Amazonu dařilo ve všech segmentech jeho podnikání.

Kromě největšího segmentu z hlediska tržeb, kterým je online obchod, dosáhl pěkných čísel i segment třetích stran. Kromě toho se Amazonu dařilo také v oblasti reklamy, kde se každým čtvrtletím stává stále významnějším hráčem. Pěkně rostl i segment předplatného, kde Amazon nabízí mnoho služeb v oblasti zvýhodněných možností doručení, videa a hudby.

Také cloud AWS meziročně vzrostl o 12 %, což lze stále považovat za slušné číslo, ale je výrazně nižší než u Microsoftu (29 %) nebo Googlu (22 %). Akcie však reagovaly pozitivně a po zveřejnění výsledků vzrostly přibližně o 6 % a růst pokračoval i v následujících dnech

Meta

Další velkou reklamní společností, která dosáhla skvělých výsledků, byla společnost Meta. Ta je letos jednoznačně nejúspěšnější ze jmenovaných společností, její akcie vzrostly o více než 150 %. Je však třeba dodat, že v loňském roce to byla právě Meta, jejíž akcie výrazně oslabily.

Společnost trpěla velkým množstvím problémů, mezi které můžeme zařadit např. změny v operačním systému iOS společnosti Apple. Došlo tak ze ztížení cílení reklamy společnosti Meta, což vedlo k tlaku na její marže. K tomu se přidal útlum v reklamním segmentu a vysoké výdaje společnosti na Metaverse.

To vše vyvolalo tlak akcionářů na vedení společnosti, které přijalo opatření, jež akcionáři požadovali. Meta propustila velký počet zaměstnanců, snížila své výdaje a trh s online reklamou se k tomu zlepšil. To způsobilo meziroční nárůst příjmů o 23 % a růst zisku o celých 164 %.

Paradoxně však akcie na výsledky nereagovaly dobře, protože Meta ve výsledcích zmínila, že po vypuknutí konfliktu v Izraeli zaznamenala známky poklesu reklamního trhu. Akcie proto nakonec reagovaly poklesem o několik %, i když později ztráty smazaly.

Souhrn

Na první pohled se tedy zdá, že akcie všech zmíněných gigantů mají růst zasloužený. Technologický sektor se ale vyvíjí velmi rychlým tempem, a i takovéto obří firmy čelí aktuálně mnoha překážkám či přímo hrozbám. Společnost Meta je toho skvělým příkladem. Ještě před pár měsíci byla označována za umírající firmu. Dnes o ní mluvíme jako nejúspěšnější z nich. V rámci investování je tak potřeba být vždy ostražitý a hledat správné příležitosti.

Více o big techu a mnohém dalším se dozvíte v novém Povídání o Trzích: https://cz.xtb.com/povidani-o-trzich

Nebo na nadcházející XTB Online Investiční konferenci 25.11. od 13:00: https://cz.xtb.com/online-investicni-konference

Pište si svůj vlastní blog

Líbil se vám tento článek?
1
0

Autor

V rámci tohoto profilu bychom rádi přiblížili čtenářům analytickou a edukativní tvorbu XTB, kterou já a moji kolegové tvoříme. Ať už to jsou analytické reporty, vzdělávací kurzy, online streamy nebo cokoli jiného, vše poskytujeme bezplatně. Nechceme vědu schovávat za pay wallem. Pro velkou část Čechů a Slováků je finanční vzdělání stále něco strašidelného. Doufám, že Vám tyto texty a s nimi spojené materiály usnadní Vaší investorskou cestu :)

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.

Recenze
TOP Nejlepší brokeři
Při obchodování CFD s tímto poskytovatelem ztrácí 77 % účtů retailových investorů peníze.
U 66,02 % retailových investorů došlo ke vzniku ztráty.
Při investování a obchodování hrozí ztráty. Vaše investice mohou stoupat i klesat a můžete získat zpět méně, než jste investovali.
U 51 % retailových investorů došlo při obchodování CFD u této společnosti ke vzniku ztráty.
Investování zahrnuje rizika ztrát.‎