Popis akciové společnosti Apple
Po celé světě najdete více jak 600 milionů Apple uživatelů. Mezi těmito uživateli je kolem 1,4 miliardy aktivních Apple zařízení (iPhone, iPad, iPod, Mac a další).
Tato čísla jsou neuvěřitelná a Apple dostala i na první příčku mezi nejhodnotnější společnosti světa (dle magazínu Forbes), což samozřejmě činí společnost z hlediska obchodování akcií velice zajímavou.
V tomto komplexním článku se podíváme na historické milníky, kterými si společnost prošla, abychom jako investoři dokázali ocenit její hodnotu. Poté si rozebereme finanční stránku Applu a zamyslíme se nad tím, jak akcie Apple obchodovat a pro koho je vhodné jejich dlouhodobé držení. Zaměříme se i na rizika spojená s technologickými společnostmi a na závěr si ukážeme i nějaké již realizované obchody na akciích Apple. Pojďme na to!
Obsah článku o akciích Apple
Představení společnosti Apple
Apple je ve světě legendou. To ale rozhodně neznamená, že by měl jednoduché začátky. Právě naopak. Společnost si za svou historii prošla řadou přešlapů, které ji málem stály život.
Nápad se zrodil v myslích tří jeho zakladatelů – Steva Jobse, Stephena Wozniaka a Ronalda Waynea. Aby měla mladá “společnost” alespoň nějaké peníze do začátku, byl Steve Jobs nucen prodat svůj mikrobus Volkswagen a Steve Wozniak zase programovatelnou kalkulačku, což přineslo kapitál 1 350 dolarů. S tolika penězi se tato mladá parta rozhodla dobýt svět.
Již na začátku se ukázalo, jak bude pravděpodobně celé jejich podnikání a rozdělení povinností vypadat.
Zatímco Steve Jobs byl businessman tělem i duší, Wozniak byl spíše technik. Tato charakteristika se projevila velice brzo poté, co Jobs uzavřel s Wozniakem dohodu ohledně jedné zakázky, jen aby mu ve výsledku zatajil skutečnou výši výdělku, který se mu povedlo vyjednat.
Vůbec první počítač Apple vypadal jako slátanina ze skládky. Žádné designové prvky byste zde rozhodně nenašli. Fakticky šlo jen o základní desku, operační paměť, procesor a grafický čip. Nedostatek ovládacích prvků ale nebránil v tom, aby počítačovou sadu prodali a dostali tak na svět svůj první výrobek.
Rok 1977 byl ve znamení založení firmy ekvivalentní s. r. o. Také se přidal Mike Markkula, jakožto první investor do “nově” vzniklé společnosti. V této formě byla do roku 1980, kdy se změnila na veřejně obchodovanou společnost.
Jaký růst se vám zdá dostatečně rychlý? 10 %? 50 %? Tak to se radši posaďte. Firma v této době rostla v průměru o 533 % ročně.
Apple se koupal v úspěchu, ale velikost s sebou přinesla i komplikace. Malé společnosti jsou dynamické a dokáží ve spoustě věcech operativně reagovat. Jakmile se ale firma dostane na burzu, už musí podléhat spoustě rozhodnutím a názorům. Zatímco se chtěl Jobs držet své vize, vedení se snažilo hledat jiný, tradičnější směr. Situace se vyostřila ve chvíli, kdy vedení přišlo na pokus Jobse o převzetí kontroly nad společností. Jobs byl zbaven veškerých řídících pravomocí a následně dobrovolně odešel. Ne že by to bylo na dlouho.
Apple se postupně plácal od jednoho projektu ke druhému a ztrácel při tom drahocenné zdroje. Zatímco Jobs založil a úspěšně vedl svou novou firmu NeXT, Apple bojoval o přežití. Tlak ze strany Microsoftu byl dalším hřebíčkem do skoro postavené rakve. Naštěstí vedení vzalo rozum do hrsti a Apple provedl akvizici firmy NeXT, se kterou přišel zpět do firmy i Jobs.
Jobs postavil Apple do latě a začal znovu tlačit myšlenku osobních počítačů, které se držel až do roku 2007. Tehdy přišel první model iPhonu, který kompletně změnil hrací pole. Lidé byli naprosto nenasytní a jen za prvních 30 hodin bylo objednáno 270 000 iPhonů. Písničku o dalších produktech (iPad, AirPods) jistě znáte.
Apple si užil velkou show a Steve Jobs byl její součástí v podstatě celou dobu. Zemřel v roce 2011, ale rozhodně to neznamená, že se na jeho myšlenky zapomnělo. Tim Cook, který nastoupil do řídící pozice po něm, společnost vedl skvěle a to tak, že se dnes Apple pyšní na úplném vrcholu žebříčků akciových trhů.
Je to hodně věcí. Udělejme si zde časovou osu, na které bude vše pěkně popořadě a přehledně.
Časová osa:
- 1976 – Založení Apple Computer v garáži rodičů Steva Jobse
- 1977 – Návštěva veletrhu West Coast Computer Fair a první objednávky na Apple II
- 1980 – 1990 vývoj Apple III, který byl velmi poruchový
- 1983 – Uvedení na trh nadupaného Apple Lisa, který ovšem nebyl kvůli vysoké ceně (9 995 USD) úspěšný
- 1984 – Uvedení osobního počítače Macintosh (Mac) na trh
- 1985 – Vyhození Steva Jobse z Apple, kvůli sporům
- 1997 – Návrat Steva Jobse do Apple a začátek nové éry této společnosti
- 2006 – Přechod společnosti na čipy od Intel
- 2001 – 2010 – Apple se stává jedničkou na poli mobilních zařízení (iPod, iPhone, iPad)
- 2007 – Přejmenování z Apple Computers na Apple
- 2011 – Úmrtí Steva Jobse
- 2013 – Společnost se stává nejhodnotnější značkou na světě
- 2017 – Přestěhování sídla společnosti z Apple Campus do nové Apple Park v Kalifornii
Nutno podotknout, že Apple nepřichází s technologiemi jako první. Obezřetně je ale bere a integruje do svých zařízení již dobře propracované. Díky tomu s nimi dokáže nabídnout unikátní uživatelský zážitek, který následně rozšíří mezi miliony uživatelů. Značně mu v tom pomáhá také konkurence, která často funkce okopíruje.
Produkty Apple – Počítače, mobily a wearables
Apple se stal značkou, která vyjadřuje jasné hodnoty – drahé zboží, zaměření na zabezpečení uživatelských dat, vymazlené systémy a produkty, které společně interagují víceméně perfektně. Právě to poslední je jeden z úspěchů, který Apple odděluje od konkurence.
Firma si se svými výrobky a aplikacemi postavila uzavřený ekosystém. Každý přístroj lze napojit na všechny ostatní tak, že fungují bezvadně. Aplikace jsou plynulé a sdílení dat probíhá mezi vším, co máte připojené. Zatímco ostatní výrobci smartphonů se musí neustále přizpůsobovat novým verzím operačního systému a někdy aplikace nenainstalujete na 3 roky starý telefon, v Applu jsou principy relativně neměnné a podpora se dostává i na několik let staré modely.
A co tedy vlastně Apple vyrábí?
Jak můžete vidět, podnikání společnosti je tvořeno pěti segmenty. Pojďme se na ně podívat blíže.
Smartphony iPhone
Od roku 2007 bylo vytvořeno celkem 48 modelů, kterým prozatím kraluje iPhone 14. Tyto designové krabičky jsou skvělým kusem techniky. Mají výborné foťáky, operační systémy běží plynule i na starších modelech a jen výjimečně se stane, že byste potkali nějaký problém.
Smartphony jsou pro firmu to nejdůležitější, neboť do výsledovky přinášejí přes 52 % výnosů, konkrétně 205 miliard dolarů.
Nositelné příslušenství – Wearables
Tzv. wearables je elektronické příslušenství, které člověk nosí na těle. Může se jednat například o chytré hodinky spojené se smartphonem nebo bluetooth sluchátka. Především v posledních letech se tato kategorie rozmohla tak, že dnes v metru neuvidíte skoro nikoho bez těchto doplňků.
Z hlediska fyzických produktů jde o druhou největší kategorii dle výnosů. Celkem zaujímají na výnosech 10,46 %, což dělá přes 41 miliard dolarů.
Mac
Tato kategorie dokázala postavit Apple na nohy a bylo by hloupé myslet si, že na ni snad firma zapomene. Osobní počítače od Applu jsou dnes standardem, na který narazíte všude. Jejich strohý, ale za to stylový design vypadá skvěle a je lákavý pro spoustu lidí.
Osobní počítače jsou třetí největší kategorií fyzických produktů podle výnosů. V roce 2022 Apple vydělal 40 miliard dolarů na prodeji těchto počítačů, což je zhruba 10,2 %.
iPad
Tablety jsou pomocník pro prezentace, projekty, ale také například do podnikového prostředí či školy. Apple v tomto ohledu také vyslyšel volání trhu a předvedl svůj Apple iPad. Víceméně se jedná o zvětšený iPhone, který má podobné funkce a je na ekosystém navázaný úplně stejně jako ostatní zařízení.
Výnosy ze sekce iPadů jsou ty nejmenší, ale i tak nesou zhruba 30 miliard dolarů. V relativním vyjádření jde o 7,4 % příjmů.
Služby
Když máte funkční ekosystém, ve kterém jste králem, rozhodně nebudete troškařit. Pravděpodobně vytvoříte služby, které nabídnete svým zákazníkům, případně budete vybírat poplatky od ostatních vývojářů a jejich aplikací. Apple operuje celé tržiště aplikací, streamovací službu pro videa, hudbu a mnoho dalších věcí.
Právě tento segment je druhým největším v celém Applu. Necelých 20 procent všech výnosů je generováno z různých aplikací a služeb, které firma svým zákazníků poskytuje. Celkově to pak dělá přes 78 miliard dolarů.
Apple vs. Android – Boj operačních systémů
Apple je, kromě jiného, synonymum pro operační systém iOS. Je specifický pouze pro zařízení společnosti Apple. Na trhu je pak síla zvaná Android, která s tímto operačním systémem soutěží. Rozdíl mezi nimi vám bude patrný skoro okamžitě.
Android je jako Windows. Můžete si na něj nainstalovat v podstatě cokoliv chcete, je povoleno stahovat jakékoliv soubory ze všech možný i nemožných zdrojů, a podobně otevřený přístup panuje i s úpravou systému a souborů. Má to ale svou stinnou stránku. Takto otevřený systém bude mít nutně nedostatky v kompatibilitě, začne se postupně zanášet a pokulhávat, nemluvě o zabezpečení.
Apple je naopak systém uzavřený. Aplikace jsou vždy kontrolované a musí splňovat určité požadavky. Soubory z “neověřených” či “neoprávněných” zdrojů je relativně obtížné stahovat, což platí i u aplikací a různých vychytávek.
Ani jeden ze systémů není špatný, jen je potřeba pochopit, co vám umožní dělat. A trhu se iOS jednoznačně líbí.
Jak můžete z grafu výše vidět, Apple si celkem stabilně drží celou čtvrtinu trhu. Může se to zdát jako málo, ale je třeba si uvědomit jednu zásadní věc. iOS náleží celý firmě Apple. Android je rozprostřený mezi nespočet technologických společností a značek jako Samsung, Xiaomi, Motorola apod.
Řekněte sami – není to skvělý úspěch?
Distribuce a rozdělení výnosů
Mít skvělé produkty je jen jedna část úspěchu. Neméně podstatný je také způsob, jak je dostanete ke svým zákazníkům.
Distribuční síť Applu je rozdělena na dvě strany – přímou a nepřímou.
Nepřímá je složená z navázaných eshopů, kamenných obchodů a překupníků. Tato celá skupina tvoří dvě třetiny celkové distribuce ke konečným spotřebitelům. Pro Apple je to způsob, jak svá zařízení rozšířit k většímu počtu uživatelů.
Společnost má samozřejmě svou přímou prodejní síť, která se skládá z oficiálních stránek a obchodů Apple. Tato strana distribuce dokáže obsáhnout 38 % celkových prodejů.
Výše výnosů je různá také podle regionu, ze kterého pocházejí.
Na prvním místě se s velkým náskokem umisťuje Amerika. Na druhém místě se skoro polovičním objemem výnosů stojí Evropa. Následuje Čína, Japonsko a zbytek Pacifiku.
Finanční stránka podnikání firmy Apple
Apple je na první pohled skvělá firma. Ani to sebelepší pozlátko by vám ale nemělo zabránit v prozkoumání finanční situace společnosti. Právě to může být rozdíl mezi tím, jestli bude vaše investice úspěšná, nebo nikoliv. Pojďme se proto podívat na několik údajů.
Z tabulky výše můžete vidět výnosy Applu od roku 2006 do 2022. Když si jednotlivá čísla projdete, zjistíte, že pouze ve dvou případech došlo k poklesu výnosů. a to v roce 2016 a 2019. Z tohoto pohledu je Apple v podstatě perfektní.
Čistý zisk společnosti přirozeně vychází z výnosů. Roste v úplně stejném trendu.
Abychom mohli o firmě říct, jestli funguje dobře či nikoliv, musíme ji porovnávat s konkurencí. Jedině tak se dá odhadnout, zda jde o nadprůměrný nebo podprůměrný podnik. Do naší skupiny podobných společností jsme přidali Dell Technologies, Microsoft, Intel a Alphabet (Google).
Když se podíváme na jednotlivé akcie jako na investice, okamžitě uvidíme, že si Apple vedl na pětiletém horizontu nejlépe ze všech. Všechny ostatní společnosti zaostávají o desítky procent, přičemž Intel se dostal dokonce do minusu.
Přesuňme se teď na skutečné finanční ukazatele.
Firma roste zhruba tak, jako rostou její výnosy. Apple je v tomto ohledu z naší skupiny spíše průměrnou společností. Výnosy za posledních pět let rostly tempem 9,25 % ročně, zatímco Microsoft a Alphabet běží skoro dvojnásobnou rychlostí. Na druhou stranu Dell a Intel zaostávají.
O něco lepší situace je na úrovni provozního zisku. Zde je Apple již druhý, což v podstatě znamená, že efektivněji řídí své provozní náklady.
Na úrovni čistého zisku se naše společnost dostala tříletým průměrným růstem skoro na první místo, nicméně stále vede Alphabet zhruba o 1 procento.
Pokud se zaměříme na ukazatele efektivity, zjistíme, že se Apple pohybuje na víceméně stejných příčkách.
Naprosto zásadní změna kurzu nastává u rentability vlastního a celkového kapitálu. ROA Applu je 27,7 %, čímž předbíhá celý peloton o zhruba 8 %. Na druhé straně ukazatel Return on Equity, tedy rentabilita vlastního kapitálu společnosti, je, a teď se podržte, 145,6 %. Pro jistotu si to přečtěte ještě jednou a ne, neděláme si srandu. Zatímco ostatní společnosti se “plácají” maximálně kolem několika desítek procent, Apple letí jako raketa. Pro akcionáře to musí být skutečně pastva pro oči.
Teď zabrousíme do rozvahy. Zde nás musí zajímat zejména likvidita a zadluženost firmy. Apple má zhruba 1,5 násobně více dluhu než vlastního kapitálu, což není vyloženě špatně, ale oproti naší vybrané konkurenci je to jednoznačně vyšší hodnota.
U ukazatelů běžné a pohotové likvidity lze vidět, že Apple je spíše rizikovější společností, nicméně je musíme se na problém komplexně. Apple je naprostým hegemonem oboru, který si to pravděpodobně může dovolit, neboť jeho pozice je dnes ve světě nezpochybnitelná. Alespoň si můžeme být jisti, že firma využívá své zdroje na maximum.
Akcie Apple – Cena, akcionářská struktura, dividenda
Firma Apple vstoupila na burzu již v roce 1980 (IPO), a to za cenu 22 dolarů za akcii. O 43 let později, v roce 2023, se akcie této světoznámé společnosti obchodovaly za 189 USD, což při zohlednění několikanásobného stock splitu představuje nárůst hodnoty o více než 190 000 %.
Apple byl vždy společnost, kvůli které se na burze strhával poprask. Již od svého vstoupení na burzu šlo o volatilní titul, který dokázal za rok zvednout svou cenu klidně o 50 %, zatímco o pár měsíců později cena znovu spadla.
Ačkoliv byly technologické společnosti na vrcholech žebříčků výnosnosti již před koronavirem, teprve lockdown v roce 2020 a přesun práce do prostředí domova ukázaly, jak hluboce propojení jsme a kolik nástrojů potřebujeme.
Celý trh se na jaře roku 2020 dostal do krátkodobé paniky, kterou představuje malý zub na grafu. Během dalších dvou let se ale hodnota akcií společnosti ztrojnásobila, což mnoha trpělivým investorům přineslo ohromující výnosy. Po silném růstu však následoval výrazný propad – v roce 2022 se akcie společnosti propadly o téměř 33 %.
Obrovské očekávání od firmy Apple, produktů a rychle se vyvíjející IT svět obecně v zásadě vysvětluje veškeré korekce a rychlé pohyby, kterých jsme byli v průběhu 42 let veřejného obchodování akcií Apple svědky.
Ředění akcií Apple
Když nějaká společnost roste tak výrazným tempem jako Apple, není nic divného, když sáhne k tzv. splitování akcií. Tento úkon spočívá v tom, že se jedna akcie rozdělí na více kusů, přičemž se přirozeně a podle poměru sníží i jejich cena. Z hlediska matematiky se tím rozhodně žádná hodnota netvoří. Co se však mění je to, jak lidé cenu vnímají. Sami si vezměte, jestli byste si byli ochotni koupit jednu akcii za 40 000 dolarů, nebo jestli by vám bylo příjemnější nakoupit nějaký titul za 100 dolarů.
Dá se prostě říct, že se akcie stanou atraktivnějšími a získá k nim přístup podstatně více lidí.
Prakticky to vypadá třeba tak, že místo jedné akcie za 100 USD, bude investor vlastnit dvě akcie po 50 USD nebo pět akcií po 20 USD. K této praktice ředění sáhl Apple ve své historii již pětkrát.
- srpna 2020: rozdělení akcií 4 za 1
- června 2014: rozdělení akcií 7 za 1
- února 2005: rozdělení akcií 2 za 1
- června 2000: rozdělení akcií 2 za 1
- června 1987: rozdělení akcií 2 za 1
Akcionářská struktura společnosti
Akcionářská struktura společnosti Apple je rozdělená vcelku rovnoměrně mezi institucionální investory a soukromé osoby.
Jak si můžete všimnout, zhruba 60 % drží institucionální investoři, zatímco soukromé osoby drží zbytek. Je zde krásně vidět, jak oblíbený Apple u soukromých investorů je.
Dividenda
Každá dynamická společnost má s dividendou napjatý vztah. Na jedné straně jsou akcionáři, kteří chtějí vyplácet zisky. Na druhé ale stojí firma, která má způsoby, jak prostředky zhodnotit a rozvinou tak podnikání na novou úroveň.
Apple většinou není považován za dividendovou akcii. Jeden vroubek si nese ze své historie, kdy byla výplata spíše nekonzistentní. Tím druhým je pak dividendový výnos, který je na pouhých 0,5 %.
Je jasné, že pro investory z České republiky to může být extrémně málo, avšak Apple se již posledních několik let s dividendou stabilizoval, přičemž dividendu vyplácí a každoročně také zvyšuje. Za posledních 10 let bylo průměrné roční zvýšení necelých 10 %. Pokud by Apple tuto politiku udržel, je zde určitě možnost, že se stane skvělou dividendovou akcií.
Dividendy jsou neefektivní
Pokud chce společnost vrátit svým akcionářům nějakou hodnotu, má k tomu hned několik nástrojů. Může začít se zpětným odkupem akcií, má možnost investovat nebo peníze držet a může vyplatit dividendu. Dividenda je v tomto případě extrémně neefektivní, neboť jsou peníze vždy dvakrát zdaněné. Na první zdanění dojde ve výsledovce společnosti a na druhé pak při výplatě zisku. Pokud tedy firma vyplácí dividendu 100, akcionář v České republice získá 85. Pokud by si firma peníze nechala a akcionář by prodal část akcií za 100, má možnost využít tříletý test a od daní se oprostit, čímž získá plnou hodnotu.
Dividenda zároveň nejsou žádné perpetum mobile na peníze, což perfektně ukazují grafy akcií po rozhodném dni. Cena akcií totiž s železným pravidlem klesá vždy o výši dividendy a investor tak nemá žádný majetek navíc.
Obchodovat, nebo nakupovat akcie Apple?
V této kapitole si ukážeme dvě možnosti, jak lze investovat do akcií Apple.
Tou první je dlouhodobá investice, při níž se nakupují skutečné akcie.
Tento přístup je mnohonásobně jednodušší, časově méně náročnější a pro nováčky i úspěšnější než trading (či jinak řečeno aktivní obchodování na krátkodobém horizontu).
V případě akcií Apple této variantě nahrává historický vývoj a skutečnosti jako popularita, loajalita, enormní investice do vývoje apod. Navíc pokud vám IT svět v portfoliu chybí, zlepšíte si tím diverzifikaci, tedy snížíte rizika vlivem rozptýlení investice do více kategorií.
Pokud se rozhodnete do Apple akcií investovat, měli byste mít nastudované alespoň základy fundamentální analýzy. Pro správný vstup a pro krátkodobé obchody přijde vhod i technická analýza, nicméně ta už není na dlouhodobém horizontu tak důležitá.
Jestliže s investováním začínáte, podívejte se do naší akademie, případně na základní pojmy. Tam zmiňujeme například finanční páku, která je nedílnou součástí světa obchodování (tradingu).
U jakého brokera nakupovat akcie Apple?
Akcie Apple je možné nakupovat i obchodovat u XTB. Pro nás Čechy je broker XTB zajímavý hned z několika důvodů. Má licenci ČNB, v Praze můžete navštívit reálnou pobočku, broker je ověřený, regulovaný a v češtině.
U XTB budete akcie Apple obchodovat bez finanční páky, od roku 2020 zde není žádný poplatek za nákup ani prodej fyzických akcií a trh je otevřen od 15:30 do 22:00.
Druhou možností je trading či obchodování akcií Apple.
Jestliže chcete krátkodobě obchodovat akcie Apple, bude pro vás ideální využít CFD kontrakty. Jedná se o finanční deriváty, které dokonale kopírují cenu podkladového aktiva – v našem případě Apple akcie.
Výhody CFD jsou především v jednoduchosti. Kontrakt na vyrovnání ceny (CFD) můžete uzavřít s brokerem během vteřiny online (na vašem PC nebo mobilním zařízení připojeném k internetu a obchodní platformě), stejně tak můžete obchod snadno ukončit a akcie nemusíte reálně držet.
Osobně považujeme nižší páku (nebo dokonce žádnou) za výhodu, ale je to individuální. Pokud chcete pákové obchody a chcete je na akciích Apple, tak vás potěšíme, jsou zde samozřejmě i brokeři, kteří to nabízejí. Například RoboMarkets nabízí páku až 1:5.
Tyto krátkodobé spekulace mohou u IT společností vycházet třeba z představování nových produktů, tzv. Keynote. Apple se maximálně snaží zabránit únikům a Keynote má tak skutečně smysl i k těmto účelům. Jestli máte dobrý cit na to, jak příjme společnost právě představené novinky a zda je to lepší nebo horší než očekávání, tak lze obchodovat i při Keynote.
Mimochodem právě Keynote jsou častým důvodem propadu ceny akcií Apple, očekávání je vyšší a cena padá. Po několika týdnech a měsících se však odkryjí dobrá prodejní čísla a cena opět roste. Na ceně Apple akcií jsou vidět zmíněné emoce, ty s cenou jasně hýbou a je tak potřeba dát těmto akciím více prostoru pro pohyb.
Příklad obchodu s akciemi Applu
Abyste přesně chápali, jak CFD obchod probíhá a jaký vliv má páka, tak jsme pro Vás připravili dva ukázkové příklady.
Nejdříve si představme obchod u XTB bez finanční páky
Nakoupíme 10 akcií, jedna stojí 150 dolarů, celkově nás tedy budou stát 1 500 dolarů. Za několik dní si všimnete, že cena vzrostla o 10 dolarů a rozhodnete se pozici uzavřít. Zisk bude 10 dolarů na akcii, máme 10 akcií, a tak celkově 100 dolarů zisk při investici 1 500 dolarů.
Obchod s využitím finanční páky
Pokud stejný obchod (v počtech nakoupených kusů akcií) zadáte u RoboMarkets s pákou 1:5, tak vám na obchod postačí pouze pětina původní částky. Tedy opět máme cenu 150 dolarů a opět kupujeme 10 akcií. Místo 1 500 dolarů ale zaplatíme jen 300 dolarů. Cena se bude vyvíjet stejně jako výše a zisk bude opět stejný, 100 dolarů, ale koukněte se na ten poměr, nyní byla investice jen 300 dolarů.
Pokud byste s pákou 1:5 investovali 1 500 dolarů, tak na trh dáváte pětkrát více, tedy 7 500 dolarů -> 7 500 dolarů / 150 dolarů za akcii = 50 akcií. Jestli se cena zvýší o 10 dolarů na akcii, tak to znamená zisk 500 dolarů. Vše je tedy pětinásobné.
Při obchodování bez finanční páky sice potřebujete vyšší obnos investovaného kapitálu, ale celkově je to pro vás méně rizikové a můžete si dovolit ustát nějakou ztrátu.
Při obchodování s pákou je potenciál vyššího zisku, můžete více investovat, se stejným kapitálem si můžete koupit klidně 5x větší pozici. Vaše zisky tak mohou být až pětkrát vyšší, ale stejně tak i ztráty. Pozor na to!
Videonávod: Jak nakoupit a obchodovat akcie Apple u brokera RoboMarkets?
Jak začít obchodovat nebo nakupovat akcie Apple?
Základní informace o společnosti Apple máte. Víte, jaký je vývoj akcií Apple, a taky víte, že je potřeba hlídat volatilitu spojenou s emocemi. Investice do akcií Apple má jednoznačně mnoho pozitiv, závěrečný krok je ale na vás. Abyste mohli na nakousnutém jablku profitovat i vy, je potřeba založit si reálný účet. Postupovat můžete následovně:
- Otevřít účet u brokera – například u zmíněného XTB (absence finanční páky dělá obchod bezpečnější, ale akcie Apple lze u RoboMarkets obchodovat i jako CFD)
- Projít online proces založení, verifikovat doklad totožnosti a učinit převod finančních prostředků (závisí na objemu obchodů, částku si můžete vypočítat dle návodu výše)
- Zadat první obchodní příkaz
- Zhodnotit výsledek obchodu
- A je to!
Pokud jste úplní začátečníci, rozhodně vám můžeme doporučit RoboMarkets demo účet. Ten je zdarma a virtuálně si tak můžete obchodování vyzkoušet. Doporučit ho můžeme k seznámení s platformou, ale nesetrvávejte na něm příliš dlouho. I kdybyste měli začít s malým obnosem peněz, tak zkušenosti s reálným účtem jsou prostě k nezaplacení.
Doporučení brokeři pro nakupování i obchodování akcií
Favorit redakce
- Nákup a prodej akcií i ETF bez poplatku
- Možnost nákupu frakčních práv a ETF
- Absence některých oblíbených finančních instrumentů – opce, dluhopisy, podílové fondy apod.
- Danění českých dividend 35% sazbou
Proč akcie Apple nakupovat?
Společnost Apple je lídrem v oblasti IT a telekomunikace. Jejich produkty využívají miliony lidí po celém světě a není snad člověka, který by neznal dnes již legendárního zakladatele Apple Computers Steva Jobse. Důraz na kvalitu je na této značce patrný již od jejich prvních dnů v garáži v Palo Alto, kde se projekt “nakousnutého jablka” zrodil.
Jedním z největších pozitiv Applu je jisté sektářské přemýšlení. Apple si vytvořil celý ekosystém produktů ,které spolu plynule interagují a dává si velký pozor na to, koho do tohoto prostředí pustí. Má tak svým způsobem plnou kontrolu nad aplikacemi, poplatky atd. Tímto chováním si zvládl zajistit zhruba čtvrtinu celého trhu mobilních telefonů, což je úctyhodný výkon, když vezmeme v potaz, že tábor Androidu je roztroušen mezi nespočet menších firem.
Akcie Apple i přes několik menších cenových propadů jsou dlouhodobě růstové, což je velmi dobrá zpráva jak pro dlouhodobé investory, tak i krátkodobé spekulanty. Velmi zajímavou obchodní technikou je sledování cenových výkyvů před a po Keynote (uvedení nových produktů na trh) a hledání obchodních příležitostí díky vyšší volatilitě.
Akcie Apple lze obchodovat jako “fyzicky držené akcie”, kdy kromě zhodnocování na růstu ceny investor inkasuje i dividendu, nebo ve formě CFD kontraktu, kdy lze spekulovat jak na růst, tak pokles ceny akcií, ovšem již bez nároku na dividendu. CFD obchodování umožňuje použití finanční páky, což nabízí možnost provádět investice i na menších obchodních účtech, ale na úkor zvýšeného rizika.
Dosah a potenciál služeb a produktů Apple je prostě neuvěřitelný. Díky vysoké diverzifikaci v oboru IT a všeobecné oblíbenosti a popularitě je dosti pravděpodobné, že akcie této společnosti mohou být z dlouhodobého hlediska zajímavou investicí. Pokud zvládnete trochu emocí, vyšší volatilitu a disponujete volným kapitálem, jeví se Apple jako dobrá volba.
Máte s akciemi Apple osobní zkušenosti? Podělte se s námi níže v komentářích.
Nevím jak vy, ale já akcií mám několik a Apple mezi ně rozhodně patří