Tržní kapitalizace | 13,77 mld.€ | EBITDA | 8,32 mld.€ |
---|---|---|---|
Dnešní objem | 64 286 | P/B (Cena k účetní hodnotě) | 0,41 |
Roční dividenda na akcii | 2,2€ | P/E (Cena k zisku) | 17,68 |
Dividendový výnos | 4,63 % | Návratnost aktiv | 2,08 % |
Příjmy společnosti | 56,23 mld.€ | Návratnost vlastního kapitálu | 2,89 % |
RPS (Příjmy na akcii) | 206,5€ | Provozní marže | 6,9 % |
Účetní hodnota na akcii | 111,1€ | Zisková marže | 1,34 % |
EV (Hodnota podniku) | 62,36 mld.€ | Cílová cena Wall Street | 59,06€ |
Aktuální kvartál končí 30. 3. 2025 a ještě není známo, kdy budou výsledky zveřejněny. Analytici očekávají, že zisk na akcii (EPS) dosáhne 0€ při tržbách ve výši 11,84 mld.€.
Datum zveřejnění výsledků zatím není známo.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | 57,43 mld.€ | - | - |
Zisk | 2,7 mld.€ | - | - |
EPS | 10,16€ | - | - |
Zisk na akcii v hodnotě 2,72€ (-67.7 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | 54,32 mld.€ | 56,23 mld.€ | +3.52 % |
Zisk | 2,23 mld.€ | 752 mil.€ | -66.25 % |
EPS | 8,42€ | 2,72€ | -67.71 % |
Zisk na akcii v hodnotě 7,99€ (-40.8 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | 52,86 mld.€ | 52,38 mld.€ | -0.91 % |
Zisk | 2,2 mld.€ | 2,2 mld.€ | - |
EPS | 13,5€ | 7,99€ | -40.81 % |
Zisk na akcii v hodnotě -1,2€ (-119.4 % pod očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | 45,45 mld.€ | 46,39 mld.€ | +2.08 % |
Zisk | -140 000 000€ | -340 000 000€ | -148.45 % |
EPS | 6,39€ | -1,2€ | -119.4 % |
Zisk na akcii v hodnotě 3,24€ (5 % nad očkávání)
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | 45,87 mld.€ | 41,66 mld.€ | -9.18 % |
Zisk | -130 000 000€ | 888 mil.€ | +805.44 % |
EPS | 3,09€ | 3,24€ | +4.99 % |
Datum zveřejnění výsledků zatím není známo.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | 11,84 mld.€ | - | - |
Zisk | - | - | - |
EPS | - | - | - |
Skutečný zisk na akcii činil -2€.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | 16,03 mld.€ | 29,27 mld.€ | +82.67 % |
Zisk | - | -540 000 000€ | - |
EPS | - | -2€ | - |
Skutečný zisk na akcii činil -2€.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | 16,03 mld.€ | 29,27 mld.€ | +82.67 % |
Zisk | - | -540 000 000€ | - |
EPS | - | -2€ | - |
Skutečný zisk na akcii činil 4,67€.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | 26,96 mld.€ | 26,96 mld.€ | - |
Zisk | - | 1,29 mld.€ | - |
EPS | - | 4,67€ | - |
Skutečný zisk na akcii činil 0,36€.
Odhad | Skutečnost | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Příjmy | - | 25,53 mld.€ | - |
Zisk | - | 105 mil.€ | - |
EPS | - | 0,36€ | - |
Značka Renault je v České republice častým terčem posměšků a kritiky. Když ovšem dáme předsudky stranou, zjistíme, že se jedná o velmi úspěšnou automobilku s historií od roku 1899.
Značka Renault je známá především pro produkci osobních automobilů, zapomenout ale nesmíme na nákladní automobily, traktory, autobusy a v minulosti dokonce i na motorové vlaky a tanky.
Akcie Renault najdete obvykle pod tickerem RNO.FR. Pokud budete obchodovat fyzické akcie, příkazy budou putovat na pařížskou burzu Euronext, kde se titul obchoduje od pondělí do pátku od 9:15 do 17:45.
Než se do obchodování pustíte, přečtěte si vše o akciích. Samozřejmě také pokračujte v tomto článku, kde si akcie Renualtu představíme detailně a zjistíte, zda má smysl se jimi dále zabývat.
Renault je francouzská automobilka vyrábějící především osobní a nákladní automobily. V její aktuální produkci najdeme také autobusy a traktory. Renault má skutečně široký záběr, koupit u něj můžete levné městské auto i vyladěný sportovní model pod značkou Alpina.
Renault nejsou jen vozy s typickým znakem na přídi, ale také rumunská Dacia, korejský Samsung Motors, ryze francouzská Alpina nebo ruská Lada. Všechny tyto značky patří do skupiny Renault.
Jak vidíte Renault je mnohem větší, a úspěšnější, než si většina lidí v České republice myslí. Navíc mnohdy je Renault i leaderem v technologiích. Laguna II byla druhým evropským automobilem s funkcí bezklíčkového vstupu a startování. Laguna II byla také prvním autem, které dosáhlo 5 hvězdiček v crashtestu Euro NCAP.
Velikost značky Renault reprezentuje i motorsport. Asi nejznámější je značka Renault z Formule 1.
Celkově automobilka Renualt zaměstnává kolem 180 tisíc zaměstnanců po celém světě. Ti přispívají k výrobě více jak 2,5 milionů osobních vozů Renault ročně a zasluhují se o obrat přesahující 50 miliard eur.
Renault je součástí aliance Renault–Nissan–Mitsubishi. Automobilky spolu sdílejí technologie, pomáhají si a tato spolupráce sklízí úspěch. V roce 2017 byla tato aliance největším světovým výrobcem osobních automobilů.
Hlavními akcionáři Renault je Francie (15 %), Nissan (15 %) a Daimler (3,1 %). Především díky poslednímu ze třech největších akcionářů se Renault dostává i k německé technologii typické pro Mercedes-Benz. Tato spolupráce je ovšem především na poli nákladních vozů.
Renault byl založen 25. února 1899 třemi bratry – Lousem, Marcelem a Fernandem Renaultem. Louis byl inženýr, který již měl s konstrukcí automobilů zkušenost, další dva bratři zase měli zkušenosti s financemi a obchody z otcovy textilní firmy.
První prototyp automobilu byl sestaven již v roce 1898, tedy ještě dříve, než byla založena společnost Renault, přesně Société Renault Frères. Prvním prototypem byl Renault Voiturette 1CV, který se rychle prodal a pomohl získat patent na unikátní konstrukci. To byl ten pravý input pro založení a rozvoj Renaultu.
V prvním roce působení rozjel Renault malosériovou výrobu 71 automobilů typu A. Renault chtěl být nezávislý a usilovně pracoval na vývoji vlastního motoru, to se mu povedlo a od roku 1903 vyrábí vlastní pohonnou jednotku (do té doby kupoval motory od De Dion-Bouton).
Renault významně roste s letech 1905 a 1908. Svůj podíl na tom měla objednávka z roku 1905 pro pařížskou taxislužbu. Vozy se osvědčily a staly se oblíbeným taxíkem i v Londýně a New Yorku.
V roce 1908 vyrábí Renault 3 575 vozů za rok, ve Francii je jednoznačně největší automobilový výrobce, a i světově patří mezi špičku.
Na začátku 20. století byl automobil skutečně luxusním zbožím. Cena základních Renaultů byla 3 000 franků. V té době byste na automobil potřebovali desetiletý průměrný plat. V dnešních číslech se bavíme zhruba o 4 milionech korun za nejlevnější automobil od Renault.
Automobilku výrazně zasáhla první i druhá světová válka. Silně se ji dotkla i velká hospodářská krize. Co to pro Renault znamenalo? Nejen významný pokles produkce a poptávky, ale také rozbombardované haly, ztráty na majetku i na životech. Navíc po francouzské kapitulaci roku 1940 byl Louis Renault nucen vyrábět tanky pro nacistické Německo. Louis sice odmítl, ale továrny pod kontrolou Němců stejně tanky vyráběly. Samotný Renault se soustředil na nákladní vozy, ale i ty byly využity pro válečné účely.
Po druhé světové válce francouzská vláda obviňuje Louise Renaulte ze spolupráce s Němci, uvězňuje ho a Louis za nejasných podmínek do dvou měsíců umírá. Renault se dostává do rukou státu.
Značce Renault se relativně daří i v rukou státu. Automobilka je typická luxusem, kvalitou, ale také vysokou cenou. V té době to byl zcela jiný Renault než ho známe dnes. Ovšem právě kvalitní, drahé, silné vozy dostihla konkurence nabídkou malých a výrazně levnějších automobilů. I zde se Renault přizpůsobil a nabídl Renault 5, předchůdce Renault Clio.
Firma Renault byla privatizovaná v roce 1996. To umožnilo automobilce opět výrazně růst a expandovat i na východ či jih Ameriky.
V roce 1999 se Renault spojuje do aliance s Nissanem a ve stejném roce kupuje většinový podíl v rumunské Dacii. Společnost také investuje do ruské značky Lada.
Začátkem 21. století Renault boduje. Na evropském trhu je automobil Renault jako druhý vůz s bezklíčkovým otevíráním a startováním. Renault měl také první auto, které dostáhlo na 5 hvězdiček v crashtestu Euro NCAP.
Akcie Renault, a vlastně akcie většiny automobilek jsou cyklické. To znamená, že reagují na vývoj ekonomické situace. Potvrdit si to můžeme finanční krizí v roce 2008, až do té doby akcie Renault dlouhodobě rostly.
Renault se ihned po krizi z roku 2008 opět pustil do rostoucího trendu. Jak ale můžete vidět níže, COVID-19 a další externí vlivy jako nedostatek čipů opět nastolují medvědí trh.
Renault má cyklický charakter, a tak lze očekávat, že v době ekonomického růstu porostou i akcie Renaultu. Samozřejmě s ekonomickými krizemi a problémy bude klesat poptávka po nových automobilech, tím budou klesat příjmy i akcie Renault.
Renault vyznává dividendovou politiku. Dividendy vyplácí jednou ročně, v květnu. V roce 2022 se akcionáři mohou těšit na příjemných 2,98 %. Výplata dividendy ovšem není u Renaultu pravidlem, již několikrát se francouzská značka rozhodla dividendu nevyplatit, ale většinou se k výplatě dividend do pár let vrátila.
Pokud vás dividendové akcie zajímají více, podívejte se na seznam dividendových králů a aristokratů. To jsou akciové společnosti, které navyšují dividendu aspoň 25 let (aristokraté), některé i více jak 50 let (králové).
Renault patří mezi světové výrobce automobilů. S 22 závody po celém světě a více jak 2,5 miliony vyrobených vozů ročně se řadí mezi TOP automobilky. A pokud jste si tuto značku nevybrali při nákupu vozu, můžete do ní aspoň investovat. Potenciál akcie Renault rozhodně mají.
Zmíněná cykličnost akcií Renault je na výše zobrazeném grafu jasně patrná. Co to znamená? Přímo se nabízí investovat do této automobilky v době, kdy se ekonomice tolik nedaří, případně v situaci, kdy růst započal. Ovšem to platí pro dlouhodobé držení akcií, pokud chcete obchodovat krátkodobě, řídíte se jinými pravidly, především technickou analýzou.
Tím se dostáváme k základním dvěma druhům obchodování – dlouhodobé investice ve formě držení reálných akcií a krátkodobé spekulace pomocí finančních derivátů, například pomocí CFD kontraktů. V obou případech vše zvládnete z pohodlí domova, stačí vám jen připojení k internetu.
Nákup klasických akcií je nejenom nejsnazší, ale v mnoha případech i ten nejlepší způsob investování. Vše je logické a nejsou zde žádné složité poplatky.
Renault navíc nabízí dividendu. Pokud budete akcie v rozhodné datum držet, můžete se jednou ročně (květen-červen) těšit na připsání dividendy. Dividenda se vám připíše na obchodní účet u brokera. Je čistě na vás, zda si ji necháte vyplatil nebo použijete k dalším investicím.
Koupě fyzických akcií je atraktivní finančně. Bez pákového efektu můžete držet fyzické akcie u XTB bez poplatků. To je významný benefit, který v dlouhodobém měřítku hraje fyzickým akciím do karet.
XTB rozhodně není jedinou možností, obchodovat můžete i u jiných ověřených brokerů, například eToro nebo RoboMarkets.
Pojďme si to ukázat na jednoduchém příkladu.
Cena akcií Renault byla v roce 2021 na úrovni 40 EUR za akcii, použijme tuto cenu a kupme 10 akcií Renault. Tzn. potřebujeme 400 EUR.
Pokud cena vzroste o 20 % na 48 EUR za kus, o stejných 20 % vzroste i celková investice. Akcie jsme nakoupili za 400 EUR a nyní je můžeme se ziskem 20 % prodat. Prodáme je tedy za 480 EUR a máme zisk 80 EUR (zisk na akcii 8 EUR krát 10 akcií).
Zisk 80 EUR můžeme dále investovat nebo si ho můžete nechat vyplatit na bankovní účet.
Pokud chcete obchodovat řádově ve vteřinách, minutách, hodinách, maximálně ve dnech, nabízí se obchodování s finančním derivátem a s finanční pákou. V takovém případě můžete vydělávat hodně peněz i na malém cenovém pohybu akcií.
Ke krátkodobému obchodování akcií lze doporučit CFD kontrakty. CFD kontrakty můžete obchodovat u většiny brokerů. U námi zmíněného XTB najdete akcie Renault jako fyzické akcie i jako derivát typu CFD. Dávejte si pozor, abyste vždy nakupovali akcie ve formě, ve které chcete. U brokera je to v seznamu titulů odlišeno jen drobným labelem, podívejte se níže.
Pokud stále váháte, vyzkoušejte si obchodování bez rizika a zdarma s virtuálními penězi (ale na skutečných trzích) na demo účtu.
S finanční pákou můžete nakoupit více akcií, než na kolik máte dostupné prostředky na obchodním účtu. Představit si to můžete jako obchodování s půjčkou. Ukážeme si to na příkladu:
Na obchodním účtu máte k dispozici 400 EUR (stejně jako jsme měli u fyzických akcií), s využitím pákového efektu 1:5 můžete disponovat celkem 2 000 EUR (pětinásobkem).
Najednou si můžete koupit rovnou 50 akcií Renault po 40 EUR (bez pákového efektu jste mohli nakoupit “pouze” 10 akcií).
Když se nyní cena zvýší o stejných 20 %, tedy ze 40 EUR na 48 EUR za jednu akcii Renault, zisk je známých 8 EUR na akcii. Tentokrát ovšem nemáte 10, ale hned 50 akcií, tedy 50 x 8 = 400 EUR.
Při obchodování s finanční pákou je za stejných podmínek (výše investice, 20% zhodnocení) zisk 5x vyšší. Proč vlastně neobchodovat jen s finanční pákou, není to skvělé?
Je to skvělé! Přesně takhle CFD obchodování funguje. Pozor! Úplně stejně se vám násobí ztráta. Máte 5x více akcií a s tím i 5x větší potenciál zisku či ztráty.
Při obchodování s finanční pákou musíte navíc počítat s poplatky za pákové obchodování (za “půjčku”). Poplatky jsme při naší demonstraci výše nezohlednili, stejně tak jsme ignorovali minimální částku, kterou si musíte u pákového obchodování na účtu nechat. Jakýsi bezpečnostní polštář (aby se v případě rychlého poklesu stihl obchod uzavřít a vy jste skončili s obchodním účtem na nule, a nikoliv v mínuse). Pro obchodování s částkou 400 EUR byste na obchodním účtu potřebovali ještě pár set EUR jako rezervu.
Akcie Renault, ať už klasické akcie nebo jako finanční derivát, můžete nakoupit či prodat z pohodlí domova. Potřebujete jen připojení k internetu, ideálně počítač a dobrého brokera.
Broker je prostředník, který vám zajistí přístup na trh cenných papírů. Při výběru brokera buďte obezřetní, protože se v zásadě jedná o vašeho obchodního partnera a se špatným obchodním partnerem nikdy nemůžete dělat úspěšný business.
Za finex.cz i za sebe mohu doporučit dnes už několikrát zmíněného licencovaného brokera XTB, osobně u něj obchoduji. Ostatně přečtěte si recenzi XTB. U XTB můžete akcie Renault obchodovat jako akcie, i jako CFD.
Samozřejmě nikomu XTB nenutíme, obchodovat můžete i u jiných ověřených brokerů. Například eToro nebo RoboMarkets. Případně navštivte srovnání akciových brokerů.
Akcie Renault jsou obchodované na pařížské burze Euronext. Obchodní hodiny jsou pondělí až pátek od 9:15 do 17:45.
Komise u XTB je pro měsíční obrat do 100 000 EUR je 0 %, stejně tak je 0 EUR i minimální provize. Minimální hodnota pokynu je 100 EUR. Při obchodování CFD kontraktů jsou poplatky vyšší, závisí od délky držení a využité finanční páce.
Níže se můžete podívat na video, kde vám na akciích ČEZ ukážeme, jaký je rozdíl v nákupu klasických akcií a finančního derivátu CFD. Obchody jsou prováděny u brokera XTB. Technicky, nákup akcií Renault bude probíhat stejně, jako nákup akcií ČEZu na videu.
Akcie Renault jsou cyklické, kopírují tedy vývoj světové ekonomiky. Pokud se daří světové ekonomice, daří se i francouzské automobilce a opačně. Cyklických akcií je nejvíce, protože vypořádat se s globálním ekonomickým poklesem a růst mu navzdory umí jen několik společností.
To posouvá akcie Renault relativně do průměru, do největšího “balíku” cyklických akcií. Ovšem tím bychom Renault mohli urazit, protože málokterá společnost má 180 tisíc zaměstnanců, tržby přes 50 miliard EUR, 22 výrobních závodů po celém světě a produkuje přes 2,5 milionu produktů ročně v ceně až desítek průměrných platů ročně za kus.
Renault má navíc hned několik dceřiných společností, nejznámější je asi rumunská značka Dacia. Máme zde také sportovní divizi pod jménem Alpina. Zapomenout nesmíme ani na investice do ruské Lady. Mimo dceřiných společností je nutné připomenout alianci Renault–Nissan–Mitsubishi. Jedná se o největší alianci v automobilovém průmyslu. Dále Renault na poli nákladních vozidel spolupracuje s Daimler AG (Mercedes-Benz).
Renault rozhodně není průměrný, má velké zázemí, investice, partnery a je tak velmi zajímavou automobilkou. Pokud vás tento francouzský výrobce automobilů nezaujal po stránce nabízených vozů, mohl by ve vás vzbudit zájem jako investice. Renault má rozhodně co nabídnout.
Stále je ale potřeba mít na paměti, že Renault je cyklickou společností a nabízí cyklické akcie, tedy reaguje na světový ekonomický vývoj. V portfoliu byste rozhodně neměli mít jen cyklické akcie, proto na tento fakt upozorňujeme. Z dlouhodobého hlediska je ovšem výhodné tyto akcie nakoupit po propadu a profitovat z jejich růstu.
Pokud chcete investovat do akcií Renault je potřeba sledovat světovou ekonomiku, zda se nacházíme v době expanze, konjunktury, jsme na vrcholu, v recesi, depresi či na dně. Samozřejmě je potřeba pečlivě analyzovat všechny finanční ukazatele, čtvrtletní výsledky, počet vyrobených automobilů, plánované produkty, investice a v neposlední řadě také dohody a spolupráce s partnery. Není toho málo.
Na závěr si ukážeme jedno porovnání, nejdříve ještě jednou graf akcií Renault a pod ním graf akcií Toyota. Neříkáme, že je Toyota lepší volbou, ale srovnání s největší světovou automobilkou je přinejmenším zajímavé. Toyota se totiž s cyklickými vlivy vyrovnává mnohem lépe. Na druhou stranu to přináší méně příležitostí pro zajímavou koupi.
A co si o akciích Renault myslíte vy? Vidíte v tomto titulu velké riziko nebo velký potenciál? A máte v portfoliu již nějakou automobilku či cyklickou akcii?
Základní informace
|
|
Název společnosti | Renault |
---|---|
Ticker | RNO |
Základní informace o společnosti
|
|
Webové stránky | https://group.renault.com/en/ |
---|---|
Adresa sídla společnosti | - |
Založeno | 1899 |
Datum IPO | - |
Sektor | Spotřební zboží/služby - zbytné |
Průmysl | Automobily |
Zaměstnanci | 98 636 |
Vedení společnosti | - |
Dividendy
|
|
Vyplácí dividendy? | |
---|---|
Roční dividenda na akcii | 2,2€ |
Dividendový výnos | 4,63 % |
Příjmy
|
|
Příjmy společnosti | 56 232 001 536€ |
---|---|
RPS (Příjmy na akcii) | 206,5€ |
Kvartální růst příjmů meziročně | 14,7 % |
Valuace
|
|
Tržní kapitalizace | 13 770 822 656€ |
---|---|
EV (Hodnota podniku) | 62 362 980 352€ |
P/B (Cena k účetní hodnotě) | 0,41 |
P/E (Cena k zisku) | 17,68 |
Forward P/E | 3,89 |
Účetní hodnota na akcii | 111,1€ |
Cílová cena Wall Street | 59,06€ |
Hodnota podniku k příjmům | 1,11 |
Hodnota podniku k EBITDA | 10,15 |
Cena k příjmům | 0,24 |
Rentabilita
|
|
EBITDA | 8 316 000 000€ |
---|---|
Provozní marže | 6,9 % |
Zisková marže | 1,34 % |
Hrubý zisk | 11 685 000 192€ |
EPS (Zisk na akcii) | 2,59€ |
Zředěný zisk na akcii (DEPS) | 2,59€ |
Očekávaný EPS (tento rok) | - |
Očekávaný EPS (příští rok) | - |
Očekávaný EPS (tento kvartál) | - |
Očekávaný EPS (příští kvartál) | - |
Růst zisků čtvrtletně R/R | - |
Výkonnost
|
|
Návratnost aktiv | 2,08 % |
---|---|
Návratnost vlastního kapitálu | 2,89 % |
Názor analytiků
|
|
Cílová cena | 59,06€ |
---|---|
Silně kupovat | 4 |
Kupovat | 9 |
Držet | 5 |
Prodat | - |
Silně prodávat | - |
Statistiky akcií
|
|
Dnešní objem | 64 286 |
---|---|
52týdenní maximum | 54,54€ |
52týdenní minimum | 35,59€ |
Beta | 1,58 |
Vydané akcie | 290 397 764 |
Volně obchodovatelné akcie | 172 396 675 |
Podíl institucí | 27,5 % |
Podíl insiderů | 35,12 % |
50denní klouzavý průměr | 49,17 |
200denní klouzavý průměr | 44,64 |
Shortaři akcií
|
|
Počet short akcií | - |
---|---|
Počet short akcií (min. měs.) | - |
Podíl short pozic | - |
Podíl short pozic z volného objemu | - |
Podíl short pozic z vydaných akcií | - |
Short ratio | - |
Rozdělení
|
Pod tímto profilem publikují články a recenze autoři stránek Finex.cz a další redaktoři nebo hosté, kteří nejsou stálými autory.