Začněte psát a výsledky vyhledávání se zobrazí zde...

5 automobilek z USA a jejich akcie: Horská dráha COVID-19 a vyhlídky do budoucna

5 automobilek z USA a jejich akcie: Horská dráha COVID-19 a vyhlídky do budoucna

Pro akcie automobilek působících ve Spojených státech amerických byla první polovina roku 2020 doslova pohromou.

S nadsázkou by se dalo říct, že celosvětová opatření, jež byla zavedena v důsledku pandemie COVID-19, byla jako stvořená k tomu, aby poškodily globální automobilový průmysl.

Pád mnoha výrobců však započal ještě dlouho předtím, než se nový koronavirus stal globální hrozbou. Někteří výrobci se totiž již od loňského roku potýkali s poklesem poptávky, a to zejména v Číně. Rok 2020 se každopádně již dávno přehoupl do své druhé poloviny a automobilkám se blýská na lepší časy.

Přestože pandemie ještě ani zdaleka není u konce, je zřejmé, že se americká vláda již nehodlá uchýlit k radikálním krokům, jako bylo uzavření továren a de facto zastavení ekonomiky v prvních měsících epidemie.

akciových grafů největších hráčů na americkém automobilovém trhu lze vyčíst, že se z krize pomalu vzpamatovávají a začínají opět růst. Investoři tak nyní stojí před zásadní otázkou:

Vyplatí se investovat do amerického automobilového průmyslu?

V tomto článku se zaměříme na faktory, jež automobilky z USA srazily na kolena, a představíme si pět akcií z oboru, jež v současnosti stojí za pozornost. Řeč bude jak o klasických výrobcích, tak o inovátorech z oblasti elektrifikace, kteří poslední dobou plní titulky investičních magazínů.

ekonomika USA

Co americké automobilky poslalo k ledu?

Jak již bylo zmíněno v úvodu, prvních několik měsíců roku 2020 bylo plných událostí, jež výrazně poškodily globální automobilový byznys. Nešlo však pouze o koronavirus – problémy některých automobilek začaly mnohem dříve.

  • Situace na automobilovém trhu v Číně

Ještě než vůbec začalo globální koronavirové šílenství, automobilový průmysl v USA dostal ránu v podobě výpadku prodejů v Číně. 80 % pokles pocítily zejména společnosti GM a Ford, pro které je Čína mimořádně významným trhem.

Nejde však jen o COVID-19, jež čínskou společnost paralyzoval jako první. Pokles zájmu o vozy amerických automobilek byl zapříčiněn i změnou nálady spotřebitelů a nárůstem zájmu o elektrické alternativy.

Obecně vzato však byla situace na čínských trzích jakousi první vlaštovkou toho, že následující měsíce budou pro americké automobilky velmi černé.

  • Březnové propuknutí pandemie

Je polovina března 2020 a události začínají nabírat rychlý spád. Koronavirus se rychle šíří Evropou, kvůli čemuž jsou americké automobilky nuceny uzavřít na starém kontinentu své pobočky.

koronavirus

Jen o několik dní později situace eskaluje i v samotných Spojených státech a v Kanadě. Automobilky nakonec pod nátlakem amerických odborářů uzavírají své továrny i tam.

Zastavení produkce s sebou přineslo celou řadu finančních problémů, jejichž hlavním jmenovatelem byla nemožnost dodávat vozy koncovým zákazníkům, což logicky vedlo k zastavení zisků z prodejů.

  • Radikální finanční kroky

Aby mohly automobilky nadále vyplácet mzdy svým zaměstnancům a přijímat dodávky nových dílů, musely podniknout radikální kroky k uvolnění dostatečného množství finančních prostředků.

Ford kupříkladu téměř okamžitě přestal vyplácet dividendu a vzal si obrovské půjčky, což okamžitě poslalo do pekel jeho úvěrový rating. V General Motors pak kromě pozastavení dividendy přistoupili k snižování platů zaměstnanců a emisi nových dluhopisů.

  • Změny v chování spotřebitelů

Epidemie COVID-19 samozřejmě ovlivnila také chování samotných spotřebitelů. Jelikož v USA došlo ke skokovému nárůstu nezaměstnanosti a země se ocitla v recesi, spousta lidí odložila větší výdaje na neurčito.

Mnozí tvrdí, že ono “neurčito” již nastoupilo, ale k definitivnímu konci pandemie ještě povede velmi dlouhá cesta. Návrat k úplnému “normálu” nejspíše umožní až účinná vakcína.

5 akcií automobilek působících v USA

Nyní se pojďme podívat na akcie pěti automobilek působících v USA a obchodovaných na americké burze NYSE. Kromě klasických společností zde máme i dva inovátory, z nichž jeden plní titulky novin, zatímco druhý má potenciál spícího obra.

General Motors Company

GM je americká multinárodní automobilka se sídlem v Detroitu. Jedná se o jednu z největších automobilek na světě, v jejíž portfoliu najdeme značky jako Chevrolet, Buick, GMC nebo Cadillac. Je součástí amerického akciového indexu S&P 100.

Akcie společnosti se v červnu 2019 nacházely v mírném sestupném trendu, přičemž březen 2020 zapříčinil jejich pád na absolutní dno.

Od toho se již dokázala odrazit a postupně roste, ale na předkrizové hodnoty ještě ani zdaleka nedosáhla. Jaké má GM vyhlídky? Navzdory koronaviru automobilka v první části roku 2020 vykázala poměrně solidní výsledky.

Tržní trendy ukazují rostoucí zájem o pickupy této značky a s tím, jak pokračuje oživení ekonomiky, by se situace mohla ještě zlepšit. V GM na tom nejsou špatně ani z finančního hlediska, neboť i při sníženém zájmu o nové vozy dokáže společnost pracovat s break-even cash flow.

Pokud se tedy zajímáte o automobilový průmysl v USA a věříte v jeho ozdravení, akcie General Motors Company by pro vás mohly být zajímavou volbou.

Ford

Americkou legendu Ford Motor Company asi netřeba představovat. Byla založena již roku 1903 a za dobu své existence dala vzniknout celé řadě známých vozů, jež se staly důležitou součástí americké národní identity.

Z hlediska akcií zde máme podobnou situaci, jako u General Motors – sestupný trend již od léta 2019, březnový pád na absolutní dno a pozvolné směřování k původním hodnotám.

Ford

Ford se v posledních letech potýkal s celou řadou problémů a koronavirová krize jej zastihla uprostřed rozsáhlé restrukturalizace, jejíž cílem je zefektivnění chodu podniku, jeho zeštíhlení a modernizace prodávaného sortimentu.

Automobilce by mohla pomoci výměna vedení, jež je plánovaná na říjen roku 2020. Akcionáři Fordu totiž vyloženě nesouhlasí s mnoha rozhodnutími stávajícího ředitele a nelíbí se jim ani způsob, jakým je realizována restrukturalizace.

Bude to pro Ford znamenat obrat? To s jistotou nelze říct. Pokud ale máte zájem o mírně spekulativní investici, která by se v případě oživení trhů měla tak či onak zhodnotit, Ford určitě stojí za zvážení.

Fiat Chrysler Automobiles

FCA, ačkoliv sídlí v Evropě, zde řadíme mezi americké automobilky. V portfoliu společnosti totiž najdete mimo jiné americké výrobce Chrysler, Dodge, Jeep a RAM. Automobilka vznikla fúzí z roku 2014 a v roce 2018 měla téměř 200 000 zaměstnanců.

Jeep

Stejně jako v předchozích dvou případech reflektovala klesající cena akcií FCA z roku 2019 a začátku roku 2020 problémy globálního automobilového průmyslu, přičemž v březnu letošního roku si akcie sáhly na samotné dno, od nějž se již nicméně dokázaly odrazit.

I zde platí, že oživení a potažmo zisk z případné investice budou záviset na vývoji situace kolem koronaviru a na tom, jak FCA přistoupí k modernizaci a elektrifikaci nabízeného sortimentu.

Zákazníci dříve nebo později přijdou, automobilový byznys je totiž cyklický a za současného stavu již nemá dále kam klesat.

Tesla

Od klasických automobilek se přesouváme k inovátorům na poli elektrifikace a začínáme rovnou fenoménem dnešní doby.

Muskova Tesla navzdory mnoha závadám, jež trápí její vozy, z koronavirové krize povstala jako bájný fénix a o její výsledcích si ostatní automobilky mohou nechat jen zdát.

Vždyť v březnu roku 2020 se akcie Tesly obchodovaly za 360 dolarů, aby jen o pět měsíců později prorazily hranici 2 200 USD!

Spousta investorů nechápe, odkud se současná hodnota automobilky bere a obává se, že se jedná o nafouknutou bublinu. Analytici však tyto domněnky vyslovují s železnou pravidelností, zatímco Tesla na ně vůbec nedbá a vesele pádí dál. Její akcie rostou i po nedávném štěpené akcií.

Tesla

Jedná se o rozumnou investici? Výsledky Tesly začínají připomínat zlatou éru Bitcoinu a všichni víme, jak to tehdy dopadlo.

Každopádně platí, že jsou akcie společnosti stejně nevyzpytatelné, jako samotný Musk a že se s nimi může stát opravdu cokoliv.

Nikola

Na závěr zde máme jednoho benjamínka s velkým potenciálem. Nikola Corporation působí stejně jako Tesla na trhu elektromobilů a v roce 2016 představila své plány na výrobu kamionů a speciálních vozidel, které už v současnosti existují ve formě konceptů a prototypů.

Nikola Badger

Společnost by ráda navázala na úspěch konkurenční Tesly, ale s tím, že cílí na odlišný segment trhu – nákladní vozidla, buginy pro zábavu nebo taktické vozy pro armádu.

Celá záležitost je ještě v plenkách, nicméně firma již získala na své vozy předběžné zakázky.

Jak se jí povede je zatím ve hvězdách, ale pokud vám nevadí větší míra rizika s potenciálem vyššího výnosu, mohla by vás Nikola zajímat.

Co si o amerických automobilkách v době koronavirové myslíte vy? Považujete je za vhodné investiční příležitosti, nebo v nich nevidíte budoucnost? Podělte se s námi o váš názor.

Další zajímavé akciové sektory: 

Líbil se vám tento článek?
2
0

Autor

Redaktor a investor s více než sedmiletou praxí, proponent dlouhodobého investování, velký fanoušek investičního mága Petera Lynche.

O svět investování se začal zajímat v roce 2017, kdy si stejně jako spousta dalších prošel fází aktivního tradingu v oblasti Forexu. Tato osobní zkušenost jej transformovala v dlouhodobého investora a studenta strategií, na kterých stojí investiční přístupy Warrena Buffetta a Benjamina Grahama.

Bogdan je přesvědčený, že úspěch na finančních trzích si musíte zasloužit pílí a svědomitým přístupem. Příslib finanční nezávislosti za to však stojí.

„The person that turns over the most rocks wins the game. And that’s always been my philosophy.“ – Peter Lynch.

Přečíst více

Sdílejte tento článek

Mohlo by vás zajímat