Pro akcie automobilek působících ve Spojených státech amerických byla první polovina roku 2020 doslova pohromou.
S nadsázkou by se dalo říct, že celosvětová opatření, jež byla zavedena v důsledku pandemie COVID-19, byla jako stvořená k tomu, aby poškodily globální automobilový průmysl.
Pád mnoha výrobců však započal ještě dlouho předtím, než se nový koronavirus stal globální hrozbou. Někteří výrobci se totiž již od loňského roku potýkali s poklesem poptávky, a to zejména v Číně. Rok 2020 se každopádně již dávno přehoupl do své druhé poloviny a automobilkám se blýská na lepší časy.
Přestože pandemie ještě ani zdaleka není u konce, je zřejmé, že se americká vláda již nehodlá uchýlit k radikálním krokům, jako bylo uzavření továren a de facto zastavení ekonomiky v prvních měsících epidemie.
Z akciových grafů největších hráčů na americkém automobilovém trhu lze vyčíst, že se z krize pomalu vzpamatovávají a začínají opět růst. Investoři tak nyní stojí před zásadní otázkou:
Vyplatí se investovat do amerického automobilového průmyslu?
V tomto článku se zaměříme na faktory, jež automobilky z USA srazily na kolena, a představíme si pět akcií z oboru, jež v současnosti stojí za pozornost. Řeč bude jak o klasických výrobcích, tak o inovátorech z oblasti elektrifikace, kteří poslední dobou plní titulky investičních magazínů.
Co americké automobilky poslalo k ledu?
Jak již bylo zmíněno v úvodu, prvních několik měsíců roku 2020 bylo plných událostí, jež výrazně poškodily globální automobilový byznys. Nešlo však pouze o koronavirus – problémy některých automobilek začaly mnohem dříve.
Situace na automobilovém trhu v Číně
Ještě než vůbec začalo globální koronavirové šílenství, automobilový průmysl v USA dostal ránu v podobě výpadku prodejů v Číně. 80 % pokles pocítily zejména společnosti GM a Ford, pro které je Čína mimořádně významným trhem.
Nejde však jen o COVID-19, jež čínskou společnost paralyzoval jako první. Pokles zájmu o vozy amerických automobilek byl zapříčiněn i změnou nálady spotřebitelů a nárůstem zájmu o elektrické alternativy.
Obecně vzato však byla situace na čínských trzích jakousi první vlaštovkou toho, že následující měsíce budou pro americké automobilky velmi černé.
Březnové propuknutí pandemie
Je polovina března 2020 a události začínají nabírat rychlý spád. Koronavirus se rychle šíří Evropou, kvůli čemuž jsou americké automobilky nuceny uzavřít na starém kontinentu své pobočky.
Jen o několik dní později situace eskaluje i v samotných Spojených státech a v Kanadě. Automobilky nakonec pod nátlakem amerických odborářů uzavírají své továrny i tam.
Zastavení produkce s sebou přineslo celou řadu finančních problémů, jejichž hlavním jmenovatelem byla nemožnost dodávat vozy koncovým zákazníkům, což logicky vedlo k zastavení zisků z prodejů.
Radikální finanční kroky
Aby mohly automobilky nadále vyplácet mzdy svým zaměstnancům a přijímat dodávky nových dílů, musely podniknout radikální kroky k uvolnění dostatečného množství finančních prostředků.
Ford kupříkladu téměř okamžitě přestal vyplácet dividendu a vzal si obrovské půjčky, což okamžitě poslalo do pekel jeho úvěrový rating. V General Motors pak kromě pozastavení dividendy přistoupili k snižování platů zaměstnanců a emisi nových dluhopisů.
Změny v chování spotřebitelů
Epidemie COVID-19 samozřejmě ovlivnila také chování samotných spotřebitelů. Jelikož v USA došlo ke skokovému nárůstu nezaměstnanosti a země se ocitla v recesi, spousta lidí odložila větší výdaje na neurčito.
Mnozí tvrdí, že ono “neurčito” již nastoupilo, ale k definitivnímu konci pandemie ještě povede velmi dlouhá cesta. Návrat k úplnému “normálu” nejspíše umožní až účinná vakcína.
5 akcií automobilek působících v USA
Nyní se pojďme podívat na akcie pěti automobilek působících v USA a obchodovaných na americké burze NYSE. Kromě klasických společností zde máme i dva inovátory, z nichž jeden plní titulky novin, zatímco druhý má potenciál spícího obra.
General Motors Company
GM je americká multinárodní automobilka se sídlem v Detroitu. Jedná se o jednu z největších automobilek na světě, v jejíž portfoliu najdeme značky jako Chevrolet, Buick, GMC nebo Cadillac. Je součástíamerickéhoakciového indexu S&P 100.
Akcie společnosti se v červnu 2019 nacházely v mírném sestupném trendu, přičemž březen 2020 zapříčinil jejich pád na absolutní dno.
Od toho se již dokázala odrazit a postupně roste, ale na předkrizové hodnoty ještě ani zdaleka nedosáhla. Jaké má GM vyhlídky? Navzdory koronaviru automobilka v první části roku 2020 vykázala poměrně solidní výsledky.
Tržní trendy ukazují rostoucí zájem o pickupy této značky a s tím, jak pokračuje oživení ekonomiky, by se situace mohla ještě zlepšit. V GM na tom nejsou špatně ani z finančního hlediska, neboť i při sníženém zájmu o nové vozy dokáže společnost pracovat s break-even cash flow.
Pokud se tedy zajímáte o automobilový průmysl v USA a věříte v jeho ozdravení, akcie General Motors Company by pro vás mohly být zajímavou volbou.
Ford
Americkou legendu Ford Motor Company asi netřeba představovat. Byla založena již roku 1903 a za dobu své existence dala vzniknout celé řadě známých vozů, jež se staly důležitou součástí americké národní identity.
Z hlediska akcií zde máme podobnou situaci, jako u General Motors – sestupný trend již od léta 2019, březnový pád na absolutní dno a pozvolné směřování k původním hodnotám.
Ford se v posledních letech potýkal s celou řadou problémů a koronavirová krize jej zastihla uprostřed rozsáhlé restrukturalizace, jejíž cílem je zefektivnění chodu podniku, jeho zeštíhlení a modernizace prodávaného sortimentu.
Automobilce by mohla pomoci výměna vedení, jež je plánovaná na říjen roku 2020. Akcionáři Fordu totiž vyloženě nesouhlasí s mnoha rozhodnutími stávajícího ředitele a nelíbí se jim ani způsob, jakým je realizována restrukturalizace.
Bude to pro Ford znamenat obrat? To s jistotou nelze říct. Pokud ale máte zájem o mírně spekulativní investici, která by se v případě oživení trhů měla tak či onak zhodnotit, Ford určitě stojí za zvážení.
Fiat Chrysler Automobiles
FCA, ačkoliv sídlí v Evropě, zde řadíme mezi americké automobilky. V portfoliu společnosti totiž najdete mimo jiné americké výrobce Chrysler, Dodge, Jeep a RAM. Automobilka vznikla fúzí z roku 2014 a v roce 2018 měla téměř 200 000 zaměstnanců.
Stejně jako v předchozích dvou případech reflektovala klesající cena akcií FCA z roku 2019 a začátku roku 2020 problémy globálního automobilového průmyslu, přičemž v březnu letošního roku si akcie sáhly na samotné dno, od nějž se již nicméně dokázaly odrazit.
I zde platí, že oživení a potažmo zisk z případné investice budou záviset na vývoji situace kolem koronaviru a na tom, jak FCA přistoupí k modernizaci a elektrifikaci nabízeného sortimentu.
Zákazníci dříve nebo později přijdou, automobilový byznys je totiž cyklický a za současného stavu již nemá dále kam klesat.
Tesla
Od klasických automobilek se přesouváme k inovátorům na poli elektrifikace a začínáme rovnou fenoménem dnešní doby.
Muskova Tesla navzdory mnoha závadám, jež trápí její vozy, z koronavirové krize povstala jako bájný fénix a o její výsledcích si ostatní automobilky mohou nechat jen zdát.
Vždyť v březnu roku 2020 se akcie Tesly obchodovaly za 360 dolarů, aby jen o pět měsíců později prorazily hranici 2 200 USD!
Spousta investorů nechápe, odkud se současná hodnota automobilky bere a obává se, že se jedná o nafouknutou bublinu. Analytici však tyto domněnky vyslovují s železnou pravidelností, zatímco Tesla na ně vůbec nedbá a vesele pádí dál. Její akcie rostou i po nedávném štěpené akcií.
Jedná se o rozumnou investici? Výsledky Tesly začínají připomínat zlatou éru Bitcoinu a všichni víme, jak to tehdy dopadlo.
Každopádně platí, že jsou akcie společnosti stejně nevyzpytatelné, jako samotný Musk a že se s nimi může stát opravdu cokoliv.
Nikola
Na závěr zde máme jednoho benjamínka s velkým potenciálem. Nikola Corporation působí stejně jako Tesla na trhu elektromobilů a v roce 2016 představila své plány na výrobu kamionů a speciálních vozidel, které už v současnosti existují ve formě konceptů a prototypů.
Společnost by ráda navázala na úspěch konkurenční Tesly, ale s tím, že cílí na odlišný segment trhu – nákladní vozidla, buginy pro zábavu nebo taktické vozy pro armádu.
Celá záležitost je ještě v plenkách, nicméně firma již získala na své vozy předběžné zakázky.
Jak se jí povede je zatím ve hvězdách, ale pokud vám nevadí větší míra rizika s potenciálem vyššího výnosu, mohla by vás Nikola zajímat.
Co si o amerických automobilkách v době koronavirové myslíte vy? Považujete je za vhodné investiční příležitosti, nebo v nich nevidíte budoucnost? Podělte se s námi o váš názor.
Ahoj! Jmenuji se Bogdan Heinz a finanční trhy mě nepřestávají fascinovat již od roku 2017. Mezi mé hlavní oblasti zájmu zde patří Forex a dlouhodobé investování do akcií. Aktuálně také pozvolna expanduji do světa opcí.
Na světě investic mě uchvátil zejména příslib finanční nezávislosti spolu s rozmanitostí a také velkou dávkou nepředvídatelnosti, kdy si úspěch musíte opravdu zasloužit. Troufám si tvrdit, že pokud dokážete správně pochopit tržní zákonitosti, úplnou finanční svobodu budete mít na dosah ruky.
Redaktorská činnost pro Finex mi umožňuje realizovat hned dva koníčky – kromě již zmíněného zájmu o trhy také mou odvěkou lásku ke psaní.
V rámci tvorby mám možnost růst, získávat nové znalosti a tyto znalosti pak předávat dál, což je nejdůležitější. Svou příslovečnou trochou do mlýna bych takto chtěl přispět k vybudování nejčtenějšího a nejkvalitnějšího finančního magazínu v našich končinách.
Abychom Vám mohli poskytnout co nejlepší služby, používáme různé technologie, mezi které patří i soubory cookies.
Váš souhlas s použitím těchto technologií nám umožní zpracovávat údaje, jako je Vaše chování při používání našeho webu. Díky tomu můžeme náš web dále zlepšovat. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce těchto webových stránek.
Technické
Vždy aktivní
Technické cookies jsou nezbytně nutné pro legitimní účel umožnění použití služby, kterou si náš čtenář nebo uživatel výslovně vyžádal navštívením stránek a není možné je vypnout.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Cookies využívané výhradně pro statistické a analytické účely, abychom naše stránky mohli neustále zlepšovat dle toho, jak se naši čtenáři a uživatelé chovají a jaké mají preference.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Cookies používané k vytvoření uživatelských profilů za účelem zobrazování reklamy nebo sledování chování na webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Diskuze (0 komentářů)
Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přihlašte se a buďte první! Napište svůj názor a zahajte diskuzi.